צילום: חיים צח לע"מ

נתניהו למרקל: "מדהים שמאיימים כיום להשמיד מיליוני יהודים"

נתניהו שוחח עם הקנצלרית על המשבר ההומניטרי בעזה ואמר כי ישראל בוחנת אפשרויות שונות למניעת קריסה ו"גם הגרמנים בוחנים מהלכים לשכלול המעברים ברצועה". עיקר הפגישה עסקה בהסכם הגרעין ובהתבססות האיראנית בסוריה

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם

ראש הממשלה בנימין נתניהו, שהחל הבוקר (שני) את מסעו המדיני באירופה, נחת בתחנתו הראשונה – גרמניה, וערך הצהרה משותפת עם הקנצלרית אנגלה מרקל בתום פגישה שקיימו שני המנהיגים. "הסכמנו שאנחנו צריכים לפעול יחד נגד התוקפנות של אירן, אין שום בעיה בתקשורת בינינו".

ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר בהצרתו כי "אני מעריך מאוד את העמידה האיתנה למען ביטחון ישראל. כמובן שהיחסים בין שתי המדינות שלנו ושתי הכלכלות שלנו חשובים. יש לנו הזדמנויות גדולות אבל גם אתגרים גדולים והאתגר הגדול הוא הסכנה שמגיעה מאיראן ומהתוקפנות שלה והארסנל שלה".

על האיום האיראני אמר: "איראן קוראת להשמדתה של ישראל. רק לפני 70 שנה מישהו אמר שצריך להשמיד את העם היהודי. חשוב למנוע מאירן להשיג נשק גרעיני. אני מחויב לכך. לא ניתן לזה לקרות. איראן מתבססת בסוריה בתימן ובמקומות שונים – בסוריה יש לה כוחות אוויר וכוחות קרקע עם מטרה ברורה לתקוף את ישראל. לא נקבל זאת. גם אתם לא צריכים לקבל את זה".

רה"מ שב וציין כי איראן ממשיכה לאיים על ישראל, לקרוא לה "סרטן" ולקרוא להשמדתה: "הנוכחות האיראנית בסוריה והמליציות השיעיות שנשלטות על ידי איראן מגיעות מאפגניסטן ויש להם מטרה דתית. איראן רוצה להגדיל את המיליציות האלה ולהמשיך את המסע הדתי שלה לעבר מלחמת דת".

"מדהים שבתחילת המאה ה-21, יש מי שמדבר על השמדת ישראל, כלומר, להשמיד מעל לששה מיליון יהודים נוספים. לא ייאמן שזה מה שקורה, אך בפני זה אנו ניצבים. איראן קוראת להשמדתנו אך היא גם מנסה לשים ידיה על נשק גרעיני כדי להוציא אל הפועל את תוכניותיה לרצח עם. אנו יודעים זאת בוודאות".

נתניהו התייחס גם לארכיון הגרעין של איראן ואמר כי "כפי שאמרה הקנצלרית מרקל, חלקנו עם הממשלה הגרמנית ועם המומחים הגרמנים מידע שהשגנו מארכיון הגרעין איראני הסודי. אנו מסכימים עם הדברים שאמרה הקנצלרית מרקל, שחשוב שסבא"א תחקור את איראן בהתבסס על המידע החדש הזה, מידע רב שישראל סיפקה גם לסבא"א. חשוב גם שנמנע מאיראן להשיג נשק גרעיני. אנו מתחייבים לכך ואני מתחייב שוב שלא נאפשר לזה לקרות".

"ההסכם נותן לאיראן את היכולת לפתח צנטריפוגות מתקדמות פי 40 ואף יותר מזה. שנינו הסכמנו שהעסקה לא מתמודדת עם הטילים הבליסטיים ובתוקפנות האיראנית".

נתניהו הזכיר את פרישתה של ארצות הברית מהסכם הגרעין ואמר כי הוא סיכם עם מרקל על הטיפול באיראן ברמה המעשית. "צריך לראות מה עושים עם הדבקות האיראנית בהשגת נשק גרעיני. צריכים לפעול יחד נגד תוקפנות נוספת".

רה"מ הזכיר את נאומו בקונגרס האמריקני ואמר: "ביקשתי מהקונגרס – אל תהפכו את ההגבלות על איראן לתלויות בשנים, אלא התנו אותן בשינוי ההתנהגות. אנחנו רואים שינוי בהתנהגות האיראנית: היא פולשת לתימן, לסוריה, מעבירה נשק קטלני ומפיצה הרס במזרח התיכון. ההסכם העניק לאיראן את הכספים הדרושים כדי לממש את מטרותיה".

מרקל הסכימה עם דבריו של נתניהו לפיהם פעולותיה של אירן במזרח התיכון הם "סיבה לדאגה", במיוחד עבור ישראל. "אחרי הפשע הגדול ביותר כנגד האנושות בשואה אנו שמחים לעמוד לצד ישראל וצריכים לעבוד על כך מדי יום", הוסיפה מרקל – שציינה כי תגיע לישראל ב-4 באוקטובר עם משלחות עסקיות, כלכליות וטכנולוגיות.

"מרבית הזמן הושקע בדיבורים על הסכם הגרעין וכן בהשפעתה של איראן בסוריה", הוסיפה. "יש לנו חילוקי דעות בנוגע להסכם הגרעין והשפעתו ועובדה שלא פרשנו ממנו, אבל אנחנו מודעים לכך שההשפעה של איראן על יציבות המזרח התיכון ופוגעת בביטחון ישראל. אנחנו צריכים לעשות את כל המאמצים הדיפלומטיים כדי לפעול למנוע זאת. דיברנו גם על החומר המודיעיני שישראל העבירה בנושא הסכם הגרעין ואנחנו מאמינים שזה חשוב לשקיפות".

"התהליך המדיני חשוב ואנחנו מאמינים בפתרון שתי המדינות ולמרות שעכשיו המצב מסובך כי אין כל שיחות", ציינה מרקל. "דיברנו על הניצול של ילדים ואזרחים לתקוף אזרחים בישראל ועל החשיבות לפעול למען פרויקטים אזרחיים בעזה".

מרקל נשאלה במסיבת העיתונאים על ציוץ של חמינאי שקרא להשמדת ישראל והשיבה כי: "אנחנו מגנים את מה שאמרו האיראנים. אנחנו לא מקבלים את זה לגמרי. אנחנו לא רצינו שאיראן תגיע לנשק גרעיני אבל אנו חלוקים על הדרך שבה משיגים את את המטרה הזאת. אנו סבורים שאפשר להגיע לזה דרך הסכם הגרעין הקיים. לכן יש לנו מצד אחד עמדה נוקשה מאוד ביחס לביטחון ישראל, אבל עם ההסכם יש לנו שקיפות הרבה יותר גדולה".

רובה המכריע של השיחה בין נתניהו ומרקל, שבה השתתפו גם ראש המועצה לביטחון לאומי מאיר בן שבת, המזכיר הצבאי אליעזר טולדנו ושגריר ישראל בגרמניה ג'רמי יששכרוף, עסקה באיראן. "עם ההסכם או בלעדיו, אנחנו נחרצים לכל פעולה שמקדמת את איראן לנשק גרעיני ואם יהיה ניסיון כזה אנחנו מחויבים למנוע מאיראן להשיג נשק אטומי", אמר נתניהו לכתבים לאחר מכן. "אנחנו פועלים לבלום את ההתפשטות האיראנית והתוקפנות שלה. היא צריכה לעזוב את כל שטחה של סוריה. הם מנסים להקים צבא בסוריה נגד ישראל ואנחנו מתנגדים לזה. הם לא מסתירים את כוונתם להשמיד את ישראל. אנחנו מעדיפים לפעול בעוד האיום קטן ולא לחכות". נתניהו ומרקל שוחחו גם על חשיפת ארכיון הגרעין, ולדבריו, מרקל "הסכימה שצריך לבקש מהסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית לחקור את המידע החדש מארכיון הגרעין. יש שם הרבה אינפורמציה שהוסתרה מעיני סבא"א ועכשיו גלוי בפניה".

"בוחנים אפשרויות למניעת קריסה הומניטרית בעזה"

בתדרוך לכתבים לאחר הפגישה סיפר נתניהו כי "ישראל בוחנת אפשרויות שונות כדי למנוע קריסה הומניטרית בעזה". נתניהו הוסיף כי "מדינת ישראל היא המדינה שפועלת הכי הרבה כדי למנוע את הקריסה בעזה". המצב ברצועה נידון במהלך פגישת המנהיגים, שנמשכה יותר משעה וחצי. נתניהו אמר למרקל כי המשבר הנוכחי בעזה נוצר כתוצאה ממעשיו של יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן והחלטת חמאס להשקיע את הכספים בטרור.

"חמאס השקיע את הכסף ואז קיבל החלטה מודעת להתנפץ על הגדר", אמר נתניהו למרקל. נתניהו התייחס בתדרוך גם לטרור העפיפונים, ושב והדגיש כי ישראל בוחנת אפשרות לקזז את כספי הפיצויים לחקלאים שניזוקו מכספי המסים של הרשות הפלסטינית. "צה"ל גם שוקד על פיתוח אמצעים טקטיים איך לסכל את הדבר הזה, אנחנו תמיד מאמינים בגביית מחיר. אני לא מסתפק בהגנה אף פעם".

נתניהו נשאל על ידי עיתונאי גרמני על חוק ההסדרה שנידון בבג"ץ והאם הכיבוש של ישראל אי פעם יסתיים והשיב: "אני חושב שלמדינה היהודית יש איזשהו קשר לעם היהודי. אנחנו לא מנסים לדחוף מפה אף אחד ואנחנו רוצים לחיות בשלום עם הפלסטינים. הפלסטינים מסרבים בעקביות לרעיון של שתי מדינות ולדו קיום. חמאס רוצה להרוס את המדינה היהודית. עזבנו את עזה וקיבלנו 5000 רקטות עלינו. הם מנסים לשרוף את הקיבוצים והמושבים בסמוך".

נתניהו הוסיף: "הפלסטינים ברחו מהצעות לשלום פעם אחר פעם. אפילו ההצעה שניתנה להם על ידי אובמה וקרי על הצעה לשאת ולתת – אבו מאזן פשוט ברח. היום הוא אומר שלא ייענו להצעות אמריקניות כי ממשל טראמפ בעד ישראל. אני לא אמרתי את אותו הדבר בנוגע לממשל אובמה". לדבריו, הסיבה שהסכסוך לא מגיע לסיומו היא "הסירוב הפלסטיני מזה עשורים שלפני הקמת המדינה ובמשך שבעה עשורים שאחרי להכיר במדינת ישראל ולהגיע לאיזשהו שלום בגבולות כלשהם – הסיבה שאין שלום היא שהפלסטינים מסרבים להכיר במדינת ישראל באיזהשהם גבולות. זה באמת כך – אם אבו מאזן יכיר במדינה היהודית יהיה לנו שלום מאוד מהר".

נתניהו ציין "המדינות הערביות מבינות שישראל יכולה לתרום טכנולוגית לפיתוח האזור ולפיתוח עמיהם. זה הבסיס להתפתחות השלום עם הפלסטינים. אולי זה לא אפשרי כיום, אבל זה יהיה אפשרי מחר. חמאס בוודאי מסרב להכיר בשתי מדינות ואומר בגלוי שהוא רוצה בהשמדתה של ישראל", אמר ראש הממשלה. "עזבנו את כל רצועת עזה והם הפכו אותה למחנה צבאי שממנו יורים אלפי רקטות, שורפים את השדות שלנו ורוצים לחדור ולרצוח חברי קיבוצים ומושבים".

"שני מיליון תושבי עזה מונהגים על-ידי מי שמחויבים להשמדתנו. לתושבי יהודה ושומרון עדיין יש אפשרות לבחור במשא ומתן לשלום. הם דחו את ההצעות הנדיבות מטעם ממשלות ישראל וארה"ב של אולמרט, קלינטון ואובמה שרצו לחדש את המו"מ. אבו מאזן אמר שהוא לא מוכן להצעות האמריקניות משום שטראמפ פרו-ישראלי, אני לא דחיתי הצעות מטעם ממשל אובמה מהסיבה הזו. אם אתה רציני בנוגע לשלום, אז שב למשא ומתן, הכר בכך שלא נוכל להכיר בטריטוריה פלסטינית נוספת שמשמשת נגדנו".

"הבעיה היא לא היעדר המדינה הפלסטינית, אלא קיומה של ישראל. גם הפלסטינים בגדה המערבית אומרים שלא יכירו בישראל", אמר נתניהו. "וזאת הסיבה שהסכסוך אינו נפתר. לא מדובר בסכסוך טריטוריאלי. הם מסרבים להכיר במדינה יהודית בכל גבול. אם תשאלו אותי מה הדבר היחיד שיניע את השלום? זו ההכרה הפלסטינית בזכותם של היהודים למדינה במולדתם. רק כך זה יתחיל".

בתשובה לשאלות כתבים אמרה מרקל: "אנו חושבים ששאלת הבירה והעברת השגרירות צריכות להיות מוסדרות במסגרת הסכם של שתי מדינות. ירושלים היא סוגיה קריטית וגרמניה מכירה בזכותה של ישראל להגדרה עצמית".

במהלך מסיבת העיתונאים עם הקנצלרית נשאל נתניהו על הדיווחים כי ביקש להאזין לרמטכ"ל לשעבר בני גנץ או ראש המוסד תמיר פרדו, נתניהו הדף את הטענות ואמר "לא קראתי להאזין לראש המוסד או לרמטכ"ל וכל שיח מעבר לז הוא מיותר, לא ראוי ולא תואם את ביטחון ישראל".

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון
0 0 הצבעות
דירוג הכתבה
1 תגובה
ישנות
חדשות המדורגות ביותר
Inline Feedbacks
הצגת כל התגובות

אחלה גבר נתניהו אומר להם בפרצוף על השואה

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture