צילום: חיים צח - לע"מ ואבי חיון - משרד החוץ

ביקור היסטורי: נשיא צ'אד נחת בישראל ונפגש עם ראש הממשלה והנשיא

נשיא צ'אד שבאפריקה, אידריס דבי נחת בישראל לביקור היסטורי ונפגש עם ראש הממשלה ונשיא המדינה • במהלך הפגישות הדגיש הנשיא האפריקני כי היחסים הדיפלומטיים עם ישראל אינם מעלימים את הפלשתינים וכי יש לקדם את השלום האזורי

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם

הערב קיימו ראש הממשלה בנימין נתניהו ונשיא צ'אד אידריס דבי – שהגיע לביקור ראשון והיסטורי בישראל – פגישה בארבע עיניים בלשכת רה"מ בבירה ולאחר מכן קיימו יחדיו מסיבת עיתונאים, כשקודם לכן, עם נחיתתו של הנשיא האפריקני בישראל, השר לשיתוף פעולה אזורי, צחי הנגבי, וראש המטה לביטחון לאומי, מאיר בן שבת, הגיעו לקבל את פניו בנמל התעופה בן גוריון.

במהלך מסיבת העיתונאים אמר נתניהו לדבי: "ברוכים הבאים לישראל ולירושלים. זה הביקור הרשמי הראשון של נשיא צ'אד בישראל, זה בא אחרי הפסקה ארוכה ביחסים בינינו. צ'אד היא מדינה מאד חשובה באפריקה ומאד חשובה לישראל, למרות הניתוק לא הפסקנו את הקשר בינינו מעולם".

"אנחנו רוצים לשתף פעולה בכל התחומים", הוסיף נתניהו. "בלחימה בטרור, ביטחון והאפשרות להביא לבני עמינו את הדברים שמגיע להם. ישראל שיתפה פעולה עם מדינות אפריקה בעבר בנושא מים, עכשיו זה צומח ופורח שוב.

נתניהו הוסיף, כי "בשנתיים האחרונות הייתי שלוש פעמים באפריקה, במזרח אפריקה, ובמערב אפריקה. אני מקווה גם להגיע למרכז אפריקה. אני זורק רמז גדול. אני מקווה להביא איתי חברות ישראליות גדולות וכל מה שאני חושב שיכול לשפר את החיים של האנשים באפריקה. אפריקה חוזרת לישראל וישראל חוזרת לאפריקה. אבל אני רוצה לברך אותך אדוני הנשיא על מנהיגותך".

"לפני מספר דקות שוחחנו על השינויים שעוברים על העולם הערבי ביחס לישראל. זה התבטא בביקורי בעומאן ויהיו ביקורים נוספים כאלה בקרוב", הוסיף ראש הממשלה, "אבל העובדה שאתה, כמנהיג של מדינה אפריקנית עם רוב מוסלמי הגעת לישראל, זה עדות טובה למה שיקרה עם עוד מדינות באפריקה".

נשיא צ'אד אידריס דבי הודה לנתניהו ואמר כי שמח על ביקורו בישראל: "זה ביקור היסטורי גם עבור צ'אד וגם עבור ישראל והוא יאפשר לפתוח דף חדש ביחסים בינינו. הביקור הזה משקף את הכוונה שלנו להיכנס לעידן חדש של שיתוף פעולה ובעקבות זה גם חידוש היחסים הדיפלומטיים", הוסיף.

"היחסים בינינו נותקו בשנת 1972, אבל הניתוק לא בודד את המדינות זו מזו לחלוטין. גם אם לא היו יחסים דיפלומטים, היחסים הטובים נמשכו כל העת. הביקור הנוכחי משקף את הכוונה שלנו לקחת את אותם המגעים שהיו ברקע ולתת להם ביטוי בולט יותר. זהו הרצון של שני הצדדים- להיכנס לעידן חדש של שיתוף פעולה".

"חידוש היחסים בינינו שאני אישית מאד רוצה בהם, זה לא דבר שיכול להעלים את הבעיה הפלסטינית. אנו מחויבים לקדם שלום מדיני מתמשך. האנושות חוותה דברים נוראים, והדיאלוג הוא בעצם הבסיס לכל דבר. אני עצמי הצהרתי לא פעם באו"ם שמדינתי מאד אוהדת ומייחלת להליך שלום בין ישראל לפלסטינים וההסכם הזה צריך לשקף את יוזמת השלום הערבית וגם הסכמים בין שתי הצדדים, על מנת להבטיח את טובתם של העמים".

לאחר פגישתו עם ראש הממשלה, נפגש נשיא צ'אד עם נשיא המדינה ראובן ריבלין שאמר, כי "כבוד גדול עבורנו, לארח אותך כאן בבית הנשיא בירושלים, באירוע היסטורי יוצא דופן. אנו שמחים לחדש את הקשר עם צ'אד לאחר שנים ארוכות מדיי של נתק".

ריבלין הוסיף ואמר, כי "צ'אד היא מדינה חשובה שנאבקת בטרור, ומדינת ישראל ניצבת לצידה במאבק הצודק הזה. אנחנו רואים חשיבות גדולה בטיפוח היחסים שלנו עם אפריקה ערש האנושות. עבורנו אפריקה היא העתיד, צ'אד היא העתיד, וישראל רוצה ומעוניינת לשתף מהניסיון העשיר שיש לנו".

ריבלין אף אמר, כי הוא מקווה שבקרוב היחסים הדיפלומטיים בין המדינות יתחדשו באופן מלא, תוך שהוא מוסיף, כי ״אני רוצה בעזרתך לקרוא לשאר המדינות באפריקה איתן אין לנו יחסים עדיין, להיות חלק מהשינוי ולראות בישראל שותפה ובת ברית".

נשיא צ'אד הודה לנשיא ריבלין על הדברים ואמר: "אני מבקש להודות לך על כך שאתה מקבל את פני כאן בלשכת נשיאי ישראל ועל הנכונות והכנסת האורחים אצל ראש הממשלה ואצלך. הביקור הזה רשמי ובהחלט מרשים".

לדבריו: " מאז הניתוק ב-1972, אומנם לא היו שגרירים וראשי מדינות של צ'אד בישראל, אבל יחסים התקיימו כל הזמן ועל כן זה הגיוני שבסופו של דבר הגיעה הזמנה רשמית ולכן החלטתי להיענות לה. בעצם מדובר בשבירת קרח״, כשהוסיף, כי ״מדינתכם בדיוק כמו מדינתנו נאבקת בטרור. כמובן שמדינתכם היא מאוד מפותחת ומתפתחת מבחינה מדעית טכנולוגית ומקדימה אותנו ובעצם אנחנו מבקשים למצוא את התנאים לשיתוף פעולה״.

כמו בפגישה עם נתניהו, אמר נשיא צ'אד כי השלום האזורי חסר עדיין והוא נדרש לכל אוכלוסייה שמבקשת לחיות חיים בתנאים טובים ותקינים ברמת חיים גבוהה, כשאף הדגיש, כי "חשוב לי לומר שהיחסים הדיפלומטיים עם ישראל אינם מעלימים את הפלשתינים. זהו עניין נתון שצריך לטפל בו ודורות רבים חווים אותו. גם אתם הישראלים חוויתם היסטוריה קשה אבל חשוב שבני אדם ידברו. קל מאוד ללחוץ על ההדק אבל קשה לעצור את המלחמה. קיימת חשיבות רבה למציאת הפתרון לבעיה הזאת, פתרון שישקף את כל העקרונות שעליהם הוסכם בהחלטות של מועצת הביטחון".

כעת, לאחר הפגישה צפוי נשיא צ'אד להיפגש בשנית עם ראש הממשלה, כשהשניים יסעדו יחדיו את ארוחת הערב במעון ראש הממשלה בירושלים.

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון
0 0 הצבעות
דירוג הכתבה
1 תגובה
ישנות
חדשות המדורגות ביותר
Inline Feedbacks
הצגת כל התגובות

ביבי פשוט ממציא שמות של מדינות…

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture