Hadas Parush/Flash90

בעקבות גל ההתייקרויות: דיון סוער בוועדת הכלכלה בכנסת

דיון סוער נערך בוועדת הכלכלה על יוקר המחיה, דוד מזרחי, מיוזמי מחאת האפודים הצהובים: "אם בחורף תנתקו חשמל למשפחות קשות יום תראו הפגנות שלא נראו יותר במדינה". אבי גבאי, טען כי ניתן להוריד את מחירי החשמל ב-20%

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם

דיון חירום כונס הבוקר (שלישי) בוועדת הכלכלה של הכנסת בראשות ח"כ איתן כבל, בעקבות בעקבות גל ההתייקרויות הצפויות בתעריפי החשמל ובמוצרים רבים במשק. בדיון משתתפים בין היתר יו"ר רשות החשמל, רשות המים, ראש ועדת המחירים באוצר ויו"ר חברת החשמל. לדין הגיע גם יו"ר המחנ"צ אבי גבאי שאינו חבר כנסת ופעילי מחאת ה'אפודים הצהובים'.

דוד מזרחי, יוזם המחאה, תקף בחריפות את הליכוד ופנה למנכ"ל חברת החשמל: "אם תעלו בשקל אחד את מחירי החשמל אנחנו נגיע אליכם מחוץ לבית נייצר לכם הפגנות שלא נראו בתולדות מדינת ישראל".

מזרחי סיפר את סיפורו האישי ובסופו יו"ר הוועדה איתן כבל קם ללחוץ לו את היד. "יוקר המחייה נוגע בכל כך הרבה משפחות במדינת ישראל", הוסיף מזרחי. "אני חי בשכר מינימום וצריך לטפל באמא חולה. מספיק לפגוע באנשים הכי חלשים – בחורף. אני הייתי ילד רעב שבחורף אבא שלו היה מחביא את חשבונות החשמל במגירה והיה מפחד שלא תגיעו אלינו לבית ולא תסגרו לנו את החשמל. אני פה היום מייצג את כל הילדים הרעבים במדינת ישראל".

"חלאס נמאס לנו", הוסיף מזרחי. "נחנקנו מכל המילים היפות. אנחנו פה רוצים להגיד בקול ברור אני הייתי מצביע לליכוד במשך שנים – הליכוד בגד בנו והליכוד ירק לנו בפנים ובגד בנו, בפריפריה החברתית והגיאוגרפית, השפלתם אותנו. במשך שנים פוגע בשכבות הכי חלשות. אל תספרו לנו סיפורים".

יו"ר המחנה הציוני דיבר אף הוא בוועדה: "בפעם הקודמת שהופעתי בפני ועדת הכלכלה בדיון על סעיף 52, הייתי השר להגנת סביבה, היחיד שהתנגד למתווה הגז. אמרתי כאן בדיון שדברים שיוצאים לא מאוזנים נוטים להתפרק. מתווה הגז לא מאוזן כי הוא משרת רק את חברות הגז ולא את הציבור. אני יודע ומאמין שאפשר לשנות ואפשר לטפל בסוגיות האלה".

"אפשר להוריד את מחיר החשמל ב20%. וכאן הנושא פשוט – הגז הטבעי הוא במחיר של 6 דולר במקום חצי ופחות. חייבים להוריד את מחיר הגז. זה יוריד 20% במחיר החשמל. זה הפתרון המרכזי האמיתי, לא כותרות ולא מסביב. לגעת בבעיה עצמה. לכן התנגדתי למתווה הגז. ולכן גם הצעתי מודל חלופי שאם היה מתממש המחיר היה זול יותר והיו לממשלה כלים להתאים את המחירים כשיש בעיה".

"אין ארוחות חינם. הממשלה שברחה מהתמודדות עם חברות הגז מוצאת את זה עכשיו במחירי החשמל", תקף גבאי את הממשלה. "אפשר לשנות. זה מצריך ממשלה שמחויבת לעניין. שמוכנה לקבל החלטות אמיצות. שעושה עבודה מקצועית ולא כותרות. שבאמת מפחיתה ביורוקרטיה ורגולציה מיותרת. שבאמת תומכת בעסקים קטנים שהם אלה שמייצרים תחרות. וככה ענף ענף אפשר לעשות את השינוי הזה".

ח"כ אמיר אוחנה (הליכוד) וח"כ רועי פולקמן (כולנו) התעמתו עם חברי האופוזיציה. אוחנה: "אפשר להגיד הרבה דברים על אנשים שמתמודדים בפריימריס, דבר אחד אי אפשר להגיד עליהם, שאנחנו לא מחוברים לעם". אוחנה אף פנה לח"כ מאיר כהן (יש עתיד) ואמר: "מי מצביע לכם ומי מצביע לנו? מי זה שמצטלם עם אפוד זוהר?"

ראש רשות החשמל אסף אילת התייחס אף הוא לעליית המחירים בוועדת הכלכלה: "המצב בו יצרניות חשמל קטנות קונות גז במחיר נמוך יותר מחברת החשמל היא אינה מתקבלת על הדעת. חברת החשמל צריכה לקבל את המחיר הטוב ביותר במשק".

נושא יוקר המחיה שב לאחרונה לסדר היום הציבורי, וזאת לאור הודעתן של חברות רבות על העלאת מחירים. בין היתר, לאחרונה הודיעה רשות החשמל כי התעריף יעלה בשיעורים של 6.9% לצרכנים המשתמשים בחיבור חד פאזי, ולצרכנים המשתמשים בחיבור תלת פאזי, התעריף יעלה בשיעור גבוה אף יותר – של עד 8.1%. מדובר בעלייה משמעותית שהייתה אמורה להיבלם לכאורה עם גילויי מאגרי הגז השייכים בין היתר למדינה. בנוסף, מרשות המים נמסר כי בינואר מחירי המים צפויים לעלות בכ-4.5% וזאת בעקבות שורה של סיבות כשאחת מהם היא הודעת רשות החשמל להעלאת מחירי החשמל. על פי רשות המים, הדבר ייקר את עלות התפלת המים בהם נעזרת רשות המים.

גם בקרב חברות קמעוניות חלה עליית מחירים – בעיקר בנוגע למוצרי המזון הבסיסיים. התייקרויות צפויות במוצרי תלמה, קוקה קולה, תנובה ואסם. חברת אסם הודיעה על עליית מחירים בשיעור של 4.5%-2% בתחילת 2019 במוצרים כמו עוגיות, מרקים, חטיפים וקטשופ. גם חברת יוניליוור הודיעה למשווקים הגדולים על עלייה קרובה של 3% במחירים של מרקים, חומרי ניקוי וחטיפים. קוקה קולה תעלה את מחירי הבקבוקים המשפחתיים ב-3.45%. גם במוצרי החלב צפויה עליה: תנובה הודיעה כי היא עומדת להעלות את מחירי המוצרים ב-3%-2%, נרשמו גם עליות מחירים של 8% במחירי הטונה מצד חברת ויליגר.

החברות מצדיקות את עליות המחירים בעליית מחירי החשמל, עליית גובה שכר המינימום שקידמו כחלון ויו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן וכן גם בעליה במחירי חומרי הגלם. עליות מחירים אלו צפויות להיות מורגשות בעלייה של הוצאות משקי הבית של הישראלי הממוצע.

בעקבות עליות המחירים הצפויות הכריזו בשבוע שעבר שר האוצר משה כחלון ושר הכלכלה אלי כהן על הקמת ועדה דחופה לבחינת יוקר המחיה בישראל. בראשות הוועדה יעמוד פרופ' ירון זליכה, ששימש בעבר כחשב הכללי באוצר. הוועדה תדון בביצוע רפורמות, ייעול השירותים הממשלתיים צמצום הביורוקרטיה והרגולציה וכן בנוגע להשקעה בחדשנות ובשיפור הפריון במשק בישראל.

הישיבה מגיעה על רקע מאמציו של שר האוצר למניעת עליית מחירי החשמל. המאמצים כוללים הן פריסה של ההתייקרות על פני מספר פעימות, וכן צמצום ההתייקרות ב-50% לפחות. במקביל, נמשכים המאמצים למניעת עליית מחירי המזון: שר הכלכלה אלי כהן פועל מול ראשי המאפיות בניסיון למנוע את התייקרות הלחם האחיד שבפיקוח, ומציע להם בתמורה תמריצים בשווי של כ-20 מיליון שקלים. בתוך כך, השר כחלון אומר לרשות המסים כי במידה שחברות המזון ימשיכו להעלות מחירים, יש להוריד את המכסים ולהוזיל את המזון המיובא.

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון
0 0 הצבעות
דירוג הכתבה
1 תגובה
ישנות
חדשות המדורגות ביותר
Inline Feedbacks
הצגת כל התגובות

במצביעיו מהפריפריה

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture