בדרך לבחירות: אם לא התאגיד, נתניהו ימצא תירוץ אחר

יו"ר הקואליציה משוכנע כי המשבר הבא יהיה על רקע מדיני, בעוד בכירים בליכוד סבורים כי נתניהו יקדים את הבחירות לפני שהשר בנט יחליט לעקוף אותו מימין על רקע ההבנות מול ארה"ב בנוגע לבנייה בהתיישבות. נתניהו לוקח בחשבון כי יפסיד בבחירות, ולא אכפת לו

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם

יו"ר הקואליציה, ח"כ דוד ביטן סבור כי למרות שהמשבר הקואליציוני סביב תאגיד השידור הציבורי הגיע לסיומו, אנו עומדים בפתחו של משבר קואליציוני נוסף, הפעם – על רקע מדיני.

הלילה, הציג ראש הממשלה בנימין נתניהו לשרים החברים בקבינט המדיני-ביטחוני שורת הגבלות על הבנייה בהתנחלויות בגדה המערבית. על פי הודעה שנמסרה הבוקר, נתניהו עדכן את שרי הקבינט במדיניות החדשה, לפיה יינקטו "צעדים משמעותיים לצמצם את ההרחבה של השטח הבנוי מעבר לקו הבנייה ביישובים הקיימים", מתוך "התחשבות בעמדותיו" של נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ.

באופן כללי, על פי ההודעה, לא תקודם בנייה מחוץ להתנחלויות הקיימות, והובהר כי "ישראל לא תאפשר הקמה של מאחזים לא מוסדרים חדשים" וכי "ישראל תבנה בתוך השטח הבנוי הקיים, ככל שהדבר ניתן". עוד צוין כי "במקום שהדבר אינו מתאפשר, ישראל תבנה בצמידות לקו הבנייה הקיים. במקום ששני הקריטריונים הללו אינם מתאפשרים, בגלל אילוצים משפטיים, ביטחוניים או טופוגרפיים, ישראל תאפשר בנייה בשטח הקרוב ככל האפשר לקו הבנייה הקיים".

אתמול אישר הקבינט המדיני-ביטחוני הקמת התנחלות חדשה למפוני עמונה במאחז גאולת ציון, בעמק שילה שבבנימין. ההצבעה התקבלה פה אחד בקבינט, ועברה למשאל טלפוני בין שרי הממשלה. גאולת ציון הוא המקום שאליו ביקשו התושבים המפונים לעבור, אף שלא נכלל ברשימת החלופות שהציעה להם המדינה לאחר הפינוי בתחילת פברואר.

הלילה הגיב הבית הלבן להודעת הקבינט בנוגע לבניית ההתנחלות החדשה, ובכיר בוושינגטון אמר כי "הנשיא טראמפ הבהיר הן באופן פומבי והן בשיחות פרטיות את דאגותיו בנוגע להתנחלויות". מנוסח ההודעה משתמעת הסתייגות מן המהלך, אך בדברים שנמסרו מן הבית הלבן לא נמתחה ביקורת ישירה על ההחלטה או על פרסום המכרזים לכ-2,000 יחידות דיור נוספות בהתנחלויות.

בתדרוך מפי הבכיר הודגש כי החלטות אלה התקבלו טרם גיבש הנשיא טראמפ את המדיניות שלו בנושא. "כפי שהממשל הבהיר – בעוד שקיומן של התנחלויות אינו מכשול לשלום, בנייה נוספת ובלתי מרוסנת אינה מקדמת את השלום", נמסר. "הממשלה הישראלית הבהירה כי מעתה ואילך בכוונתה לאמץ מדיניות אשר לוקחת את דאגותיו של הנשיא בחשבון".

לגבי האישור לבניית 1,992 יחידות דיור חדשות מסר הבכיר, בתדרוך שפורסם במקביל בכמה כלי תקשורת, כי "יש לציין שאלו יחידות שהודעה על בנייתן נמסרה לפני שהנשיא הבהיר מה הציפיות שלו". דברים ברוח דומה נמסרו גם לגבי ההבטחה של נתניהו לבנות התנחלות חדשה למפוני עמונה. "מעתה ואילך, וככל שנתקדם בדיונים יותר מפורטים על האפשרות לקדם שלום בין ישראל לפלסטינים, הממשלה הישראלית הבהירה כי בכוונתה לאמץ מדיניות אשר לוקחת את החששות הללו בחשבון".

בחירות בגלל התנהלות השותפים הקואליציוניים?

על פי הנראה כעת, על דברים אלו יתקיימו הבחירות. הפרשן זאב קם מדווח במקור ראשון על אירוע שהתקים השבוע בפתח תקווה. "אני לא אומר שאין משבר קואליציוני. יש משבר. הוא על הזהות שלנו ועל היכולת שלנו להשפיע", הודיע יו"ר הקואליציה ח"כ דוד ביטן לפעילים וזכה למחיאות כפיים סוערות. "לא יכול להיות שנמצא את עצמנו פעם אחר פעם במרדף אחרי מפלגות קטנות שמביאות אותנו למקומות שאנחנו לא רוצים. אנחנו מוכנים ללכת לבחירות על העניין הזה, והליכוד יבוא לבחירות הבאות בראש מורם לאחר שקיים את הבטחותיו לציבור הבוחרים במדינת ישראל. רק הליכוד יכול להוביל את המדינה".

אם מישהו חושב בטעות שהדברים שזה עתה קראתם הם רק מנת חלקו של ביטן, טעות בידיכם. חברי הכנסת מיקי זוהר, נורית קורן, אורן חזן והשר איוב קרא, שעלו לדבר אחד אחרי השני באותו אירוע, נשמעו לוחמניים לא פחות. "הסיפור הוא לא האם יקום התאגיד או לא", קרא בקול ח"כ זוהר לעבר הפעילים. "הסיפור המרכזי הוא אם יש לממשלת הליכוד, על שלושים המנדטים שלו, את הכוח לשלוט ולהוביל את המדינה כפי שהיא רואה ומוצאת לנכון. ראש הממשלה קיבל את ההחלטה הנכונה – לשים סוף להתנהלות של חלק מהחברות בקואליציה, ששוכחות לפעמים שהליכוד היא המפלגה הגדולה ביותר. הגיע הזמן להבהיר שהליכוד יתווה את המדיניות. אנחנו יודעים היטב מה התקשורת עושה לנו. כל מה שמעניין אותה זה לפגוע בשלטון הליכוד. אנחנו לא יכולים לשתוק על זה".

זאב קם מוסיף כי נכון לאמש, התברר שמשבר תאגיד השידור הציבורי חלף עבר לו. אך אין בכך בהכרח כדי להעיד שתם האיום שמרחף מעל המשך כהונתה של הקואליציה. גורמים בכירים בליכוד טענו השבוע שראש הממשלה נתניהו כבר קיבל את ההחלטה ללכת לבחירות. מצד שני, משבר התאגיד לא היה חשוב מספיק כדי להצדיק בחירות. ספק רב אם הציבור, ואפילו תומכי הליכוד עצמם, היו משתכנעים שאכן זוהי סיבה מספקת לפירוק הקואליציה והליכה לבחירות.

בחירות בגלל בנט על רקע מדיני?

מה עושים במצב כזה? מחכים למשבר הבא, שלפחות על פי קצב התנהלות הדברים בתקופה האחרונה לא אמור לעבור יותר מדי זמן עד שהוא יתפרץ. לפי גרסת אותם בכירים, נתניהו והליכוד מאמינים בכל מאודם שמעבר לפינה מחכה מהלך פוליטי כלשהו של יו"ר הבית היהודי נפתלי בנט, שימתין בסבלנות לרגע הנכון על מנת לייצר משבר פוליטי משלו. ההסכמות המתגבשות עם ארה"ב בנושא הבנייה בהתיישבות הן אולי האירוע הנפיץ ביותר בכל מה שקשור לסדקים אפשריים בקואליציה ולמשבר הפוטנציאלי הבא בין מרכיביה.

"כשנתניהו רואה את בנט נערך לבחירות באופן ממשי, באמצעות הקדמת הבחירות הפנימיות לראשות הבית היהודי למועד כל כך קרוב, הוא מקבל חיזוק משמעותי לתחושה שלו שבנט מתכנן משהו", טוענים כמה אנשים בליכוד שמכירים מקרוב את החשדנות המובנית של נתניהו בכל מה שנוגע לבנט.

לשיטתם, אם נתניהו לא ימהר ויבצע מהלך משלו, הוא מסתכן בכך שבנט יקדים אותו וייצר משבר בעוד כמה חודשים, ואז נתניהו עשוי כבר לאבד את השליטה על קצב האירועים. "במקום שבנט יחליט מתי הולכים לבחירות ויפתיע את נתניהו, ועוד על רקע אידיאולוגי שיוציא את ראש הממשלה לא טוב מול הציבור הימני, עדיף לנתניהו להיות זה שקובע את לוחות הזמנים", מסבירים במערכת הפוליטית את הלך הרוח שמתקיים עכשיו בסביבת ראש הממשלה.

על דבר אחד אין מחלוקת – מאז חזר נתניהו לכס השלטון ב-2009, הוא הקפיד פעם אחר פעם להיות זה שקובע את סדר האירועים במערכת הפוליטית – מתי יוצאים לבחירות, מתי מגבירים את עוצמת האש סביב המשבר ומתי מרגיעים. אין סיבה להניח שזה יהיה שונה גם במקרה הזה.

ולכל מי שמתרשם מהקולות שעשו בשבועות האחרונים רבים מחברי הכנסת והשרים של הליכוד, כשהסבירו בנחרצות שאין סיבה בעת הזו ללכת לבחירות, ברגע שיפול הפור גם שם צפויים ליישר שורות. עוד לא נולד חבר הכנסת בליכוד ששחה אל מול הזרם של יו"ר התנועה ונשאר לספר על זה ממקום ריאלי ברשימת הליכוד לכנסת – מסכם זאב קם.

בחירות בגלל ח"כי הליכוד?

הפרשם בן כספית טוען אף הוא כי הקרב האמיתי לא היה על התאגיד. הוא היה על בחירות. ביבי רצה בחירות. בכל נפשו ומאודו. הוא חתר לבחירות בכל כוחו, אבל כשל. זו השורה התחתונה של מופע האימים המטורף שראינו בשבועיים האחרונים סביב תאגיד השידור הישראלי. לדברי כספית, זה מה שגרם לו להקדיש את מרב זמנו והאנרגיה שלו לאורך אותה תקופה לגוף שידור ציבורי שעוד לא קם, ושהרייטינג שלו יהיה, לפחות בשנים הראשונות, זניח. שהשפעתו על דעת הקהל תהיה שולית, במקרה הטוב: ובכן, לנתניהו נמאס.

נמאס לנתניהו מחברי הכנסת של הליכוד. כנופיה של כפויי טובה נמוכי מצח, שרכבו על גבו לכנסת, ועכשיו חורשים עליו. "חוץ מדוד ביטן", אמר למי שאמר, "אף אחד לא מוכן לצאת להגנתי בתקשורת. אפילו מירי רגב עושה את זה בקושי". נתניהו הגיע למצב שבו הוא מעדיף שיאיר לפיד יהיה ראש ממשלה, ולא ישראל כץ. תמות נפשי עם פלישתים. כפי שנקעה נפשו מלפיד ולבני בפעם הקודמת (כשהטריגר היה "חוק ישראל היום"), כך נקעה נפשו הפעם מחברי הכנסת הפופוליסטים שנכנסו על הגב שלו לכנסת ועכשיו נצמדים לכיסא (כשהטריגר הוא "התאגיד").

בהמראתו לסין ביום ראשון שעבר, על כבש המטוס, הוא הודיע חגיגית ש"אם כחלון לא יתיישר עד אמצע השבוע, נלך לבחירות". לאורך כל הביקור החשוב בסין, עסק נתניהו בתאגיד. מלא־מלא. הוא צרח על כולם, כולל נאמנו ומקורבו יריב לוין, שנעלב עד עמקי נשמתו. הוא שיגר איומים ונחישות שמנוי וגמור עמו ללכת לבחירות. הוא הכריע.

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture