בנט: טראמפ מדבר על דיל? רק שלום כלכלי

נפתלי בנט אינו מאוכזב מדונלד טראמפ, אלא דווקא מבנימין נתניהו. ומה היה אומר לנשיא ארה"ב? "צריך להגיד את האמת. והאמת היא, שלא תקום מדינה פלסטינית בטווח הנראה לעין. טראמפ היה יודע להעריך את זה"

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם

לאחר בחירת דונלד טראמפ לנשיא ארצות הברית, היה מי שקיווה כי הדיבורים על הקמת מדינה פלסטינית ייפסקו. כעת, לקראת ביקורו של טראמפ בישראל, ועוד קודם לכן, לאחר פגישותיו עם ראש הממשלה בנימין נתניהו ועם יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן, התברר כי תקוותם – לשווא הייתה.

יו"ר הבית היהודי, שר החינוך נפתלי בנט, אינו מאוכזב מדונלד טראמפ, אלא דווקא מבנימין נתניהו. "ציפיתי שזה מה שיקרה אם נהיה פאסיביים", אומר בנט בראיון לאל מוניטור. "אנחנו היינו צריכים לעשות מעשה מיד עם כניסתו של טראמפ לתפקיד ואולי עוד קודם. נוצר ואקום והיינו חייבים למלא אותו, אבל היססנו ואז קיבלנו את השבלונה הרגילה".

בנט נשאל למה הוא מתכוון. מה בדיוק היה צריך לעשות מול ממשל טראמפ המתהווה, שלא נעשה. "אני היחיד בממשלת ישראל שאי פעם עשה עסקים בכלל, ועסקים באמריקה בפרט", אומר בנט, "חייתי באמריקה שנים, אני מכיר את ניו יורק ואת העולם העסקי האמריקאי. עשיתי עשרות עסקאות עם הבנקים הכי גדולים באמריקה. הלקח שלמדתי על דיל-מייקינג באמריקה הוא, להגיד את האמת, גם אם היא לא נעימה. לא לבלף.

"היה לי לקוח מאוד גדול ליד אטלנטה, בנק גדול, שהיינו צריכים לספק לו תוכנה בכמה מיליוני דולרים. ראיתי שאנחנו הולכים לאחר בכמה חודשים במועד האספקה. זו תקלה נוראה. וזה בנק רציני. בעבר, נהגנו למרוח, למשוך זמן, להמציא תירוצים, אבל אני החלטתי ללכת בדרך אחרת. התקשרתי ליו"ר הבנק ואמרתי לו את האמת. לא נעמוד בזמן. אנו זקוקים לעוד שלושה חודשים. הוא אמר לי שהוא מאוכזב, אבל מעריך שאמרתי לו את זה בצורה ישירה. באמריקה אפשר לעשות הרבה דברים, אבל עם אינטגריטי. צריך להגיד את האמת. והאמת היא, שלא תקום מדינה פלסטינית בטווח הנראה לעין".

אתה היית אומר את זה לטראמפ ככה כמו שזה, בפרצוף? נשאל בנט. "כן, כי זו האמת ואני בטוח שטראמפ היה יודע להעריך את זה. האמת היא, שאין דיל. המקסימום שאנחנו מוכנים לתת והמינימום שהם מוכנים לקבל לא מתכנס. להגיד שזה אפשרי, לייצר תקוות, לגרום לאכזבות ואחר כך אלימות, אני לא מבין מי מרוויח מזה. הנשיא טראמפ מדבר על דיל? בואו נדבר על הדיל האמיתי. והדיל האמיתי הוא השלום הכלכלי, האוטונומיה המורחבת. בטווח הנראה לעין, זה מה שיש. לא יהיה יותר טוב מזה. כל השאר, אשליות שיתנפצו".

בהמשך נשאל בנט איך השלום שהוא מוכן לדבר עליו נראה בשטח, הרי הוא לא באמת מוכן לוותר על אדמה ולהקים מדינה פלסטינית. "השלום שאני מדבר עליו מבוסס על כלכלה", אמר בנט, "תהיה בו תכנית מרשל גדולה, אפשר לקרוא לה תכנית טראמפ. מבחינתי שלום זה קודם כל אי מלחמה, חיים טובים לכולם. לאו דווקא הסכם כתוב.

"הדגש המרכזי צריך להיות כלכלי-יזמי. היום אין כלכלה פלסטינית. ישראל היא מעצמת יזמות, זה יותר מהייטק. חדשנות ויזמות שיכולות לתרום מאוד לכלכלה הפלסטינית. נקים אזור תיירות חופשי, נגמיש מאוד את עניין המעברים, במקום חמש שעות ייקח עשרים דקות או חמש דקות. נביא שגשוג כלכלי לפלסטינים וחיים טובים לכולם. השמיים הם הגבול.

"מעבר למדינה שכבר קמה בעזה, לא תהיה מדינה נוספת. אפשר בעתיד ללכת על אפשרות של קונפדרציה עם ירדן. בשום אופן לא לספח את ערביי יהודה ושומרון, אלא רק את שטח C. רוב רובה של האוכלוסייה הפלסטינית לא נמצאת שם. להתמקד באיכות החיים, ולא לחפש הסכמים כתובים. הגיע הזמן שנעשה את זה. כל כך הרבה שנים זה מונח לנו מול העיניים".

בנט לא יוצא למתקפה חזיתית בנתניהו, אבל ברור שזה יהיה הקו שלו בשנה הקרובה. הוא יעקוץ את נתניהו בכל הזדמנות על כי ויתר מראש על המאמץ לשכנע את טראמפ ללכת לרעיונות חדשים מחוץ לקופסה. "עידן התמרון נגמר", אומר בנט כשהוא מתכוון לתרגילים שנקט נתניהו בשמונה השנים מול אובמה.

"העידן הזה היה נכון לזמנו, לתקופה מסוימת. נדמה לי שאנחנו כבר לא שם. כרגע התמרונים גורמים לנו נזקים יותר גדולים מלהגיד את האמת. עם הנשיא הזה, במציאות הזו, צריך פשוט להגיד את האמת. כל מי שהגיון בראשו, אמור להבין אותה". בנט לא אמר את זה, אבל הוא חושש, כמו רבים אחרים, מכך שנתניהו ינסה לתמרן גם את טראמפ. מחיר השגיאה הזו עלול להיות כבד בהרבה מהמחיר הזניח ששילם נתניהו על שמונה שנות מרורים שהאכיל את קודמו של טראמפ בבית הלבן.

אבו מאזן: "מוכן להיפגש עם נתניהו תחת חסות טראמפ"

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון
0 0 הצבעות
דירוג הכתבה
1 תגובה
ישנות
חדשות המדורגות ביותר
Inline Feedbacks
הצגת כל התגובות

האם הוא שילם מס על כל מה שמתרברב שעשה בארה"ב

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture