צילום: פלאש 90

הערכת אמ"ן לשנת 2018: הסיכוי למלחמה באזור גדל משמעותית

איך תראה סוריה בשנה שאחרי סיום מלחמת האזרחים? אלו קשיים מציבה רוסיה בפני איראן? האם יקום יורש לדאע"ש? ומה הסיכוי למלחמה בדרום ובצפון? אגף המודיעין של צה"ל מנסה לשרטט את מה שצפוי באזור בשנה האזרחית הקרובה

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם


(בוידאו: התרגיל הגדול של צה"ל לקראת המערכה הבאה בצפון)

סבירות למלחמה יזומה נותרה אפסית, אבל הסבירות להסלמה שתתפתח מאירוע נקודתי תעלה משמעותית בהשוואה לשנה החולפת – כך עולה מהערכת המודיעין לשנת 2018: הדו"ח במלואו יוצג מחר למטה הכללי של צה"ל, אך חלקים ממנו כבר נחשפו הבוקר ב'ישראל היום'.

ע"פ הדיווח, "הערכת המודיעין השנתית של אגף המודיעין בצה"ל תוצג מחר לפורום המטה הכללי של צה"ל, ובשבוע הבא לשרי הקבינט. עולה ממנה שאין שום גורם במרחב שיש לו כוונה לפתוח במלחמה יזומה עם ישראל – לא סוריה וחיזבאללה בצפון, וגם לא חמאס בעזה – כל אחד מסיבותיו שלו. סוריה וחיזבאללה עסוקים בשיקום אחרי שנים ארוכות של מלחמת אזרחים, וחמאס נותן עדיפות לאפשרות של פיוס פנים־פלשתיני.

עם זאת, האפשרות להידרדרות כתוצאה מאירוע נקודתי תעלה משמעותית בשנה הקרובה. זה עשוי לקרות בעקבות חשיפת מנהרה בעזה, או אחרי פעולה התקפית שתיוחס לישראל בסוריה. אם עד כה נזהר הצד השני מתגובה, הסיכוי לכך יגבר – ועלול להתפתח לחילופי מהלומות שיימשכו כמה ימים, ואף מעבר לכך".

//www.jdn.co.il/breakingnews/884322

העיתונאי יואב לימור מרחיב: "2018 תאופיין כשנת "היום שאחרי", שבה יתעצבו מחדש המגמות העיקריות באזור. זאת תהיה השנה שאחרי מלחמת האזרחים בסוריה – מה שישפיע על מיצובם והיערכותם מחדש של משטר אסד ושל חיזבאללה; השנה שאחרי תבוסתו של דאעש והאפשרות לעלייתו במקומות אחרים או לצמיחת גורם קיצוני חדש תחתיו; השנה שאחרי אבו מאזן, שגם אם הוא ישרוד אותה יתחדדו בה מאבקי הירושה ברשות הפלשתינית; והשנה שאחרי נאום טראמפ על הגרעין האיראני.

לישראל השפעה משמעותית על כל התהליכים האלה. באמ"ן רואים בדאגה את תהליכי ההתעצמות בלבנון ובעזה – ומצביעים עליהם כפוטנציאל אפשרי שידרדר את הצדדים להסלמה. זאת, על רקע נחישותם של חיזבאללה וחמאס להתעצם, והנחישות המקבילה של ישראל למנוע זאת. ספק אם ישראל תתפשר על כך, מחשש שאמצעי לחימה שיועברו כעת ללבנון או לעזה ישמשו נגדה בשנים הבאות. כחלק מכך עשויה ישראל להידרש לבחון מחדש את החסינות שניתנה בשנים האחרונות ללבנון מתקיפות בשטחה. זאת, אם יגביר חיזבאללה את מאמציו לייצר אמצעי לחימה על אדמת לבנון, במקום להסתכן בתקיפתם בסוריה כפי שהיה עד כה".

עוד דווח כי "אמ"ן מעריך כי איראן תמשיך במאמציה להתבסס באזור, אם כי בניגוד לתוכניותיה – צפויים לה לא מעט אתגרים בדרך. רוסיה מתחרה איתה על שיקום סוריה ועל פרויקטים כלכליים וצפויה להערים עליה קשיים, וסוריה חוששת לשלם מחיר על הפעילות האיראנית – בעיקר מצד ישראל. איראן גם מאותגרת בנושא מבית, ובמודיעין עוקבים בעניין אחרי ההפגנות של הימים האחרונים בערים מרכזיות באיראן, שבהן מובעת מחאה גלויה מהתקציבים שמועברים לסוריה וללבנון על חשבון שיפור המצב הכלכלי בבית. ההערכה היא שאיראן תנסה לטפל באירועים האלה ברגישות, כדי להימנע מגלישתם ל"אביב איראני" שיאיים על השלטון במדינה".

"הערכת המודיעין קובעת כי גם ב־2018 צפויה ישראל ליהנות מעליונות אסטרטגית. יהיה עליה להקפיד לתאם מהלכים לא רק עם ארה"ב אלא גם עם רוסיה, ובמידה פחותה עם המדינות החשובות באירופה ועם המדינות הסוניות הבולטות באזור, שעשויות לשתף עימה פעולה בבלימת המגמות השליליות באזור – בדגש על איראן.

באמ"ן סבורים כי אין כרגע סכנה למשטרים באזור. דאגה מסוימת מופנית למצרים, שמתקשה להתמודד עם האתגר שמציב לה מחוז סיני של דאעש. בחודשים האחרונים ניכרת מגמה של מעבר של פעילי דאעש מסוריה לסיני – על רקע תבוסת הארגון בסוריה וחוזקו היחסי בסיני. עיקר מאמציו של מחוז סיני מופנים כרגע למלחמה מול כוחות הביטחון המצריים, אולם בישראל לא שוללים שבעתיד ינסה הארגון לבצע פיגוע איכות גם נגד מטרות בשטח ישראל", כך בדיווח.

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון
0 0 הצבעות
דירוג הכתבה
2 תגובות
ישנות
חדשות המדורגות ביותר
Inline Feedbacks
הצגת כל התגובות

מאז הפשלה של אמ"ן במלחמת יום הכיפורים, שלא ניתחו והסיקו את המסקנות הנכונות מהמידעים המודעיניים שקיבלו, תגרום לכך שמאז אמ"ן תמיד יהיה פסימי, ויפחד מהאשמות נוספות. גם השב"כ והצבא נדבקו בטראומה, ומאז הם ידאגו כל הזמן "להתריע"… שלא יאמרו להם אח"כ "למה לא אמרתם".

אמן לצערי עדיין שרוי בקונספציה: הוא חושב שרק חיזבאללה וחמאס קיימים באזור. זו כנראה בסיבה שישראל לא עשתה דבר חוץ מכמה תקיפות אוויריות כנגד התפשטות איראן לסוריה וללבנון ועזה. אמ"ן ממש שוטה מעבר לכל דמיון. האוייב העיקרי יושב בטהרן לא בלבנון. וחייליו ימלאו את סוריה ולבנון לפני שתספיקו להקריא דו"ח לקבינט השוטה.

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture