רצועה מפוצצת: רצועת עזה התפוצצה לראש הממשלה הפלסטיני בפרצוף

לא ברור מי עומד מאחורי פיצוץ המטען שאיים לפגוע בראש הממשלה הפלסטיני, האם התכוון לפגוע בו או רק להעביר מסר? החשודים האפשריים: הסלפים, מוחמד דחלאן, הרשות הפלסטינית, והחמאס • רצועה מפוצצת

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם

פיצוץ מטעני החבלה, שאירע מוקדם יותר היום (שלישי) בסמוך לשיירת ראש הממשלה הפלסטיני ראמי חמדאללה, מעיד עד כמה שברירי ומסוכן המצב ברצועת עזה, כמה נפיצה המציאות כיום ומה הסיכוי שההסלמה תפרוץ בגבול הישראלי. גם הציניות משחקת פה תפקיד מרכזי. הפיצוץ התרחש בזמן שחמדאללה עשה את דרכו לעבר טקס חניכת מתקן טיהור מי שפכים.

לא ברור בשלב זה מי אחראי להפעלת מטעני החבלה. האם חמאס ביד אחת פותח את שערי רצועת עזה לראש הממשלה הפלסטיני, וביד השנייה לוחץ על הכפתור האדום ומפעיל מטענים שנועדו, אולי, לאותת על העתיד לבוא? או שמא מדובר באנשיו המתוסכלים של מוחמד דחלאן, שבשנה האחרונה עושה את הכול כדי לחזור לצמרת הפתח?

למרות המאמץ המצרי לגשר בין הרשות הפלסטינית לבין דחלאן, השנאה של אבו מאזן הכריעה את הכף. זאת, לאחר שבשנה שעברה הורחקו דחלאן ואנשיו מוועידת הפתח השביעית.

אסור להוציא מכלל אפשרות שמדובר בגורמים קיצוניים אחרים, אך במערכת הביטחון בישראל מעריכים כי הסבירות שמדובר בחוליות סלפיות סוררות נמוכה. זירת המטענים דרשה יותר מהטמנה של חומר נפץ בעמוד חשמל – לא רק ידע בחבלה ומודיעין כללי מקדים, אלא גם הבנה באיזה נתיב תעבור השיירה המאובטחת.

עזה: רה"מ הפלסטיני ניצל מניסיון התנקשות; "נחוש להגיע לפיוס"

על פי פרשנותו של אליאור לוי באתר ווינט החשודים האפשריים בנסיון ההתנקשות הם אחד מאלה: הסלפים, מוחמד דחלאן, הרשות הפלסטינית, והחמאס.

הסלפים – אנשי הפלגים הקיצוניים שמזוהים עם דאעש ברצועת עזה שונאים את שני הצדדים – פתח שרחוק מהשקפתם שנות אור, וחמאס שמתעמר בהם במשך שנים, עוצר את פעיליהם ומונע מהם לצמוח. מה טוב יותר עבורם מלהצית אש בין שני הצדדים ובכך לפגוע בו זמנית בשניהם בחילופי ההאשמות אחד נגד השני?

מוחמד דחלאן – האיש שצופה מבחוץ על המתרחש ברצועה ובגדה המערבית, מתכנן לנצל את ההזדמנות שבה עזה משוועת לתמיכה וכסף כדי לתפוס בה אחיזה מחודשת. ההתכתשות בין פתח וחמאס טובה למוחמד דחלאן כי כך היא מקרבת אותו (עם רוח גבית ממצרים) לקבל לידיו סמכויות שונות בעזה כחלק מתוכנית שלבים שבסופה הוא מקווה לשוב לכס ההנהגה גם ברמאללה (שוב – בתמיכת מצרים). כל התקדמות בהליך הפיוס בין פתח לחמאס מרחיקה אותו משאיפותיו. תקרית שכזאת יכולה להחזיר את הפיוס אחורה או אף לקבור אותו.

הרשות הפלסטינית – אכן מדובר במשהו שעלול להישמע קונספירטיבי לחלוטין, אבל בחמאס כבר מתחילים לאמץ גישה זו. לפי התיאוריה הזאת, פתח דאג לבצע פיגוע שייכשל בכוונה אך יוביל לדרישה של אבו מאזן לקבל לידיו את השליטה הביטחונית על רצועת עזה (זה המכשול העיקרי שעומד כיום בהליך הפיוס ואף צד לא מוכן להתפשר לגביו). היא מלווה בתירוץ המושלם שלפיו חמאס לא יכול לדאוג לביטחון ברצועה, ולכן על מנגנוני הביטחון של אבו מאזן לקבל את השליטה הביטחונית על הרצועה.

חמאס – כלי הרכב היחיד שנפגע מהפיצוץ היה האחרון בשיירה ארוכה מאוד. המטען, מתברר, הופעל רק כשמרבית השיירה חלפה. סביר שאם העומדים מאחורי הפיצוץ היו רוצים לפגוע בחמדאללה – הם היו מפעילים את המטען נגד מרכז השיירה ולא בפאתיה. על פי הערכות ברצועה, הסיבה לכך נועדה להעביר מסר תקיף ואלים מחמאס לרמאללה מבלי לפגוע פיזית בחמדאללה או בראש המודיעין הכללי פרג'.

זמן קצר את פיצוץ המטען כבר הודיע חמאס שעצר כמה חשודים שייתכן שקשורים לאירוע. הוא לא פירט מעבר לכך. ברמאללה הביעו תמיהה כיצד הצליחו מנגנוני חמאס לתפוס חשודים כל כך, ומקור ברצועת עזה שהמשיך באותו קו אמר לווינט: "קרוב למקום הטמנת המטען יש שלוש עמדות של מנגנוני הביטחון של חמאס, מחסום לבדיקת העוברים והשבים, וגם כוחות שמוצבים קרוב לשם בשעות הלילה בשל הקרבה לגבול עם ישראל. איך מישהו יכול להטמין שם שני מטעני חבלה מבלי שאף אחד מהם יזהה זאת?".

צפו בתיעוד המארב לראש הממשלה הפלסטיני ברצועת עזה

לדברי פרשן וואלה אמיר בוחבוט, הסיר העזתי רותח. חמאס יותר ממאותת שהוא זקוק לעזרה כדי להרים את הראש מעל המים לפני שהרחוב הפלסטיני קם עליו ומרסק את משילותו. משבר כלכלי, משבר חשמל, משבר מים, והבעיה החמורה ביותר – היעדר האופק המדיני. לפחות לא כזה שיכול להוציא את העגלה של החמאס מהבוץ.

מעל הכול עדיין מרחף המתח בין הרשות הפלסטינית לבין חמאס, שהולך ומתגבר ככל שמתקרבים לחודשים הקיץ. למעט התקצוב של החשמל לחודשים הקרובים, יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן לא הסיר את הסנקציות החריפות על רצועת עזה וממשלת החמאס. אבו מאזן ממשיך להתנות את העברת כספים בהעברת האחריות על מערכת הביטחון ומערכת המשפט מהחמאס לאחריות מלאה של הרשות הפלסטינית. הנהגת החמאס מצדה מסרבת. היא מבינה שהשלב הבא יהיה פירוק הזרוע הצבאית מנשקה.

הקשיחות של אבו מאזן מגדילה את האיבה ומעצימה את הלהבות ברצועה. המצרים לא אמרו נואש ומנסים להפיח חיים בתהליך הפיוס בין החמאס לבין הרשות בכל כוחם, על אף שקהיר עסוקה בימים אלו במערכת בחירות לנשיאות שתתקיים בין 26עד ה-28 במרץ.

בשבוע שעבר פרסם עיתון "אל חיאת" כי מתאם פעולות הממשלה בשטחים, אלוף יואב מרדכי, קיים פגישות במצרים כדי לדון עם בכירים במודיעין המצרי על האפשרות לרכז תרומות ממדינות ערביות ומהמערב עבור הרחוב הפלסטיני בעזה.

ממש בימים אלה מתקיימות בוושינגטון שיחות בנושא זה, שבהן לוקח חלק גם אלוף מדרכי, מי שאמור להרכיב את מנגנון העברת הכספים, אם יתקבלו כאלה, תחת תנאים מאוד ברורים. גורמים לא רשמיים במערכת הביטחון אמרו כי בכל התקדמות מכל סוג שהוא בענייני רצועת עזה עולים שמם של הדר גולדין ואורון שאול ז"ל.

הדיונים בוושינגטון הם חלק מתהליך הכנה לכנס ועידת המדינות התורמות בבריסל בתאריכים 19-20 החודש. תרומות רבות, ומנגנון העברת כספים בשיתוף הרשות הפלסטינית, עשויים להביא לשינוי המצב האזורי ולייצוב הגבול עם ישראל.

לא ברור בשלב הזה לאן יוביל הפיצוץ המסתורי שאירע היום. כרגע אינספור שמועות מתרוצצות ברחובות עזה. האבק ישקע ואבו מאזן יידרש להחליט לאן פניו מועדות: האם הוא לוקח חלק בתהליך שנועד לסייע לרצועת עזה, ממשיך בקו הסנקציות או מפוצץ את תהליך הפיוס ומודיע על קבורתו.

נכון לעכשיו, האפקט הראשון לפיצוץ הוא עזיבה של משלחת אנשי המודיעין המצרים, שבשבועיים האחרונים עסוקים דיונים ושיחות מול החמאס כדי לנסות ולחפש אחר הנתיב שיתניע מחדש את תהליך הפיוס הגוסס. שאלת המיליון דולר היא מי אחראי לפיצוץ ומה הייתה כוונתו – האם לאותת, או לחסל?

חמדאללה הצהיר היום כי התקרית לא תעצור את מאמצי הפיוס, אך קיצר את ביקורו אחרי שהשתתף בטקס חניכת מתקן להתפלת מים. אחרי הפיצוץ, בכירי הרשות יצרו קשר עם מתאם פעולות הממשלה השטחים, אלוף יואב מרדכי וביקשו לתאם את היציאה מהרצועה ואת חזרת השיירה לרמאללה.

הרשות הפלסטינית אמרה כי חמאס נושא באחריות בתקיפת השירה, אך לא האשימה אותו ישירות בתקרית שאירעה סמוך לבית חאנון שבצפון הרצועה. הרשות, כמו גם חמאס, אמרו כי התקרית נועדה לסכל את מאמצי הפיוס, שעליהם הוסכם באוקטובר שעבר.

חמדאללה הגיע מרמאללה יחד עם ראש המודיעין הפלסטיני מאג'ד פארג', כדי להשתתף בטקס חניכת תחנת התפלת מים בבית לאהיה. דקות אחרי הפיצוץ, ראש הממשלה בן ה-59 נשא נאום במהלך הטקס והבטיח להמשיך במאמצים ליישום הסכם הפיוס במטרה לסיים את הפילוג בין הפלסטינים. לדבריו, שלושה כלי רכב נפגעו בתקיפה, וחלונותיו של אחד מהם התפוצצו. הריסות אותרו במרחק של עשרות מטרים מאזור הפיצוץ, שבו נוצר מכתש.

"עזה נושאת את דגל הזהות והסוגייה הפלסטינית", אמר חמדאללה במהלך נאומו. "לא הפקרנו אותה יום אחד במשך תקופת הפילוג. אנחנו דורשים מחמאס להעביר את השליטה המלאה והפעילה לממשלה, במיוחד בתיקי הגבייה, הביטחון, והמשפט. ולא נסכים להחלפת ירושלים והפליטים מול כסף מדיני".

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון
0 0 הצבעות
דירוג הכתבה
1 תגובה
ישנות
חדשות המדורגות ביותר
Inline Feedbacks
הצגת כל התגובות

"על פי פרשנותו של אליאור לוי באתר ווינט החשודים האפשריים בנסיון ההתנקשות הם אחד מאלה: הסלפים, מוחמד דחלאן, הרשות הפלסטינית, והחמאס"
אני מאוד שמח שאף אחד אפילו מהצד השני לא עולה בדעתו מי הוא עוד צד שהיה יכול לעולל דבר כזה שהתוצאה יהיה:
"ניסיון התנקשות ברה"מ הפלשתיני"
בכל אופן אני לא אמרתי כלום!

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture