Miriam Alster/Flash90

נתניהו עונה לביקורת: "הפכנו את סימני השאלה לסימני קריאה"

לדברי ראש הממשלה: "למדנו הרבה מידע חדש שמראה כמה הם התקדמו במחקר. לא אגיד איך השגנו את המידע" • גורם מדיני בכיר אומר כי החומר מחדש ומשמעותי מאוד: "מעולם לא הגיעה לנו בבת אחת כמות כזו של מידע מודיעיני"

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם

ראש הממשלה נתניהו הודיע היום כי נציגים מגרמניה, צרפת ובריטניה יגיעו לישראל כדי לראות את החומר המודיעיני שנחשף אתמול בהצהרה לתקשורת. "הפכנו את סימני השאלה לסימני קריאה", אמר ראש הממשלה לכתבים, "אימתנו דברים שחשדנו ולא יכולנו להוכיח, וגם למדנו דברים חדשים על תכנית הגרעין הצבאית. לכן החשיבות של הדבר הזה היא להעמיד את הדברים על דיוקם".

כמו כן הוסיף נתניהו כי ישראל הציעה גם לרוסיה ולסין לקבל גישה לחומר הרגיש, לעיון לקראת ההחלטה על הסכם הגרעין ב-12 במאי. נציגים של צרפת, אנגליה וגרמניה – בהם אנשי מקצוע בתחום הפקת גרעין – יבואו בסוף השבוע לישראל: נתניהו ציין כי המדינות הללו הביאו התעניינות רבה בחומר וישראל תציג בפניהם את מה שפורסם.

במקביל לתדרוך הכתבים, התראיין נתניהו לרשת CNN ולפוקס ניוז ואמר: "אני שמח מאד שהנשיא טראמפ תומך במניעת נשק גרעיני מאיראן. אנחנו במצב גרוע בהרבה כרגע תחת ההסכם הזה שמבוסס על שקרים – למשטר הזה יש תכנית גרעין סודית וזה לא מתקבל". על החשש מהידרדרות למלחמה ב"מסלול בלתי נמנע" אמר: "אף אחד לא רוצה כזאת התפתחות".

נתניהו התחמק משאלה מדוע הוא לא נוקט בשקיפות לגבי הגרעין הישראלי וציין: "אין הצדקה להמשך העסקה עם איראן. לא יעבדו עלינו. צריכים שינויים – זו עסקה נוראית וצריך שינוי עכשיו. הם שיקרו כדי להשיג את העסקה והם ממשיכים לשקר היום. איראן מוציאה מיליארדים על חימוש אזורי כולל הטילים הכי מדויקים שיש לחיזבאללה".

עוד אמר נתניהו לתקשורת הזרה: "איראן מאיימת להחריב את ישראל. אני סומך על שיקול הדעת של טראמפ שיקבל את ההחלטה הנכונה. אני אשמח אם טראמפ יגיע לחנוכת השגרירות, יש לו הזמנה פתוחה". כמו כן הוסיף ראש הממשלה בראיונות לתקשורת הזרה כי "למדנו הרבה מידע חדש שמראה כמה הם התקדמו במחקר. לא אגיד איך השגנו את המידע".

במקביל, גורם מדיני בכיר אמר כי המידע הוצג לנשיא ארצות הברית דונלד טראמפ כבר בפגישתו עם נתניהו בחודש מרץ, והם הועברו לגורמי המודיעין האמריקניים. "אם היה את המידע הזה, אנחנו בספק שהיו חותמים על ההסכם ב-2015", הוסיף הגורם המדיני. "בשבוע שעבר מנהיגי צרפת וגרמניה אמרו את דעתם בארצות הברית לגבי עתיד ההסכם, מקרון דיבר בפני שני בתי הקונגרס. זה היה השבוע שלהם – עכשיו זה השבוע שלנו. אין לנו זמן אחר. אנחנו מתקדמים לקראת החלטה". הגורם אף ציין כי "אנחנו לא יודעים מה טראמפ יעשה, הוא יכול להחליט כל מיני החלטות. הוא עצמאי, הוא יחליט לבד, אנחנו יכולים רק להציג את החומר ולהביע את דעתנו".

גורם מודיעיני בכיר שיבח את פעולת השגת חומרי הארכיון, ואמר כי מעולם לא הגיעה לישראל כמות גדולה כזו של מידע מודיעיני בבת אחת – הן מבחינת היקפו והן מבחינת האיכות. "זה אוצר בלום, ואנחנו במאמץ שעוד לא הסתיים לנתח את המידע", אמר. "אלו יותר ממאה אלף מסמכים בפרסית". הוא ציין כי לא כל הארכיון נלקח. "זה היה כבד", אמר.

הגורם המודיעיני הבהיר כי "החומר מחדש מאוד ביחס לדברים שלמדנו בעבר. דוח סבא"א מ-2011 היה מבוסס על כאלף מסמכים והיום יש לנו מאה אלף – זה מחדש ואף משמעותי מאוד. החומר שהיה לנו בעבר אפשר לנו לדעת שהייתה לאיראן תכנית נשק. לעומת זאת, הארכיון מלמד אותנו הרבה מאוד פרטים חדשים על אותה תכנית ומספק תמונה הרבה יותר בהירה ומפורטת ממה שהיה שם. הוא מהווה הוכחה אחרת לגמרי ממה שהיה לנו קודם בנוגע לעצם קיומה של תכנית נשק איראנית".

"היקף החומר לא יאפשר לאיראן להגיד עכשיו שזה מידע מזויף", המשיך הגורם המודיעיני. "יש גם פרטים מחדשים על אתרים שפעלו בהם, על אנשים שמעורבים ועל פעילויות שבוצעו. יש לנו עוד אלפי תמונות ומסמכים. את התמונות המרשיעות באמת לא יכולנו להראות לציבור, אבל כל תמונה כזו איראן תצטרך להסביר. יש שם ציוד שלא אמור להיות לה, מקומות שאיראן תצטרך להתייחס אליהם".

הגורם המודיעיני הזכיר כי אחד התנאים של הסכם הגרעין הוא שאיראן תענה באופן מלא לסבא"א על דוח הפעילות הצבאית של איראן ולנהוג בשקיפות. "איראן נתנה תשובות רשמיות לדוח הזה, יש לנו עכשיו מאה הוכחות שונות לכל הצהרה כזו שהן שקריות. זה הבסיס שיישום הסכם הגרעין נשען עליו. כמו כן, איראן באופן פעיל וגם אחרי הסכם הגרעין שמרה על הארכיון והחביאה אותו, הארכיון עצמו נשמר בתצורה".

הגורם המדיני ציין כי ישראל הבהירה לנשיא האמריקני הקודם אובמה כי איראן היא "האיום הגדול ביותר לשלומנו ולמזרח התיכון ולעולם כולו". הגורם ציין כי העמדה הישראלית העקבית הייתה תמיכה בהפעלת סנקציות – והתנגדות בכל דרך לאפשרות שאיראן תשיג נשק גרעיני: "כתוצאה מהלחצים הקשים האלה על איראן שהלכו והתגברו ונעשו מאוד קשים ב-2013 וגם החשש שלנו שאנחנו ננקוט התקפה צבאית הם באו לשולחן".

הגורם מתח ביקורת חריפה על התנהלות הממשל האמריקני הקודם: "אחרי שהם באו לשולחן קרה דבר קשה ביותר מבחינתנו, בזה שבעצם כשהקלפים היו לגמרי בידי המעצמות ארצות הברית פשוט ויתרה על הקלפים. הממשל של אובמה התנגד לסנקציות ואנחנו במידה מסוימת כפינו את הסנקציות על אובמה ולבסוף הם התרצו".

לדברי הגורם המודיעיני, הארכיון העצום שנחשף "מלמד אותנו הרבה דברים חדשים על התכנית של איראן. הוא מהווה הוכחה ברמה אחרת לגמרי לעצם קיומה של אותה תכנית נשק ושל המאפיינים שלה. היקף החומר לא יאפשר לה להכחיש". הגורם ציין כי "את התמונות המרשיעות באמת – איך בונים נשק גרעיני – לא חשפנו אבל הוא קיים במסמכים. הכרנו דברים קודם אבל פה גילינו הרבה דברים חדשים".

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון
0 0 הצבעות
דירוג הכתבה
1 תגובה
ישנות
חדשות המדורגות ביותר
Inline Feedbacks
הצגת כל התגובות

תרגום בבקשה

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture