בפעילות מודיעינית והתקפית: כך סוכלה ההתבססות האיראנית בסוריה

מבצע 'בית הקלפים': צה"ל לוקח אחריות על סדרת תקיפות בסוריה בתקופה האחרונה וחושף את תהליך השמדת ההתבססות האיראנית בגבול עם ישראל. בלילה אחד: צה"ל מחק השקעה איראנית של מאות מיליוני דולרים

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם

כבר לפני שנתיים צה"ל זיהה את התוכנית האיראנית בסוריה. ארגון דאעש הלך ואיבד שטחים וכוח, וקאסם סולאמני, מפקד כוח קודס האיראני, שינה גישה: לבסס את סוריה כפלטפורמה אסטרטגית.

סולימאני שלח מערכות הגנה אווירית מתקדמות, לטווח עד 110 ק"מ, שעלולות היו לאיים על חופש הפעולה הישראלי. האיראנים רצו מערכת שתבטיח את המשך העברות הנשק לסוריה ולחיזבאללה, על ידי יצירת מרחב שבו יוכלו להתמודד עם ישראל. בצה"ל עלתה אפשרות לפעול נגד המערכות וכשהם החלו להפוך למבצעיות, הן הושמדו בתקיפה ישראלית שבה נפגעו גם איראנים. האיראנים רצו לנקום במכת אש גדולה על רמת הגולן, שגם תביא להרוגים בצה"ל.

בצה"ל בינתיים הבינו שישראל, על פי המודיעין, יכולה להפעיל כוח צבאי בסוריה בשל העליונות הצבאית והמערכה המדינית המקבילה. בצה"ל התנהגו בסבלנות של ציידים. קודם כל הותקפו משגרים בשלושה אזורים בסוריה שהיו אמורים לשמש למכת האש האיראנית. אחד המחסנים שהותקפו שייך לחטיבה 47 הסורית, הפיצוצים האדירים נראו למרחקים.

האיראנים הצליחו להבריח חלק מאמצעי הלחימה למקומות אחרים, אז חיל האוויר תקף באזור דמשק. כבר למחרת צה"ל תקף חוליה שתיכננה לבצע את פיגוע הנקם. שלושה מהלכי השיבוש שביצע צה"ל הוכיחו את עצמם, כשסולימאני הגיע לאירוע הנקמה עם הרבה פחות יכולת ממה שתכנן והמוכנות אפשרה. במבחן התוצאה, שום חתיכת ברזל איראנית לא חדרה לישראל.

בצה"ל מעריכים כי פעולת התגובה האיראנית בליל רביעי הייתה אמורה להיות גדולה וקטלנית יותר לולא תקיפות המנע המוקדמות. בנוסף, צה"ל תקף בשבועות האחרונים משלוח נשק על גשר ליד דמשק ששונע כחלק מההיערכות האיראנית לתגובה נגד ישראל וכן חוסלה חוליה שהייתה אמורה לבצע את הפעולה.

בצבא מעריכים כי סולימאני החליט בכל זאת לבצע את הפעולה, הגם שכשלה, מתוך תפיסה של "תשתמשו בזה או תאבדו את זה". בצה"ל מזהים כעת דווקא שביעות רצון בטהרן מהשבוע האחרון, מעצם ההבנה שנוצרה משוואה שלפיה כוח קודס ירה לישראל אחרי שישראל תקפה אותם.

למרות הכישלון של התקיפה האיראנית, בטהראן מתפתח שיח של שביעות רצון. לטענתם צה"ל מסתיר פגיעות בישראל. סולימאני מנסה לשדר הצלחה בשל הוויכוח הפנימי באיראן לגבי עד כמה נכון להשקיע בסוריה. במקביל על איראן מופעל לחץ מדיני משמעותי.

בטהרן מאמינים גם כי ישראל מסתירה נזקים לכאורה שנגרמו לה כתוצאה ממטח הרקטות שנורה ברביעי בלילה. עוד מעריכים בצה"ל על רקע פרישת טראמפ מתוכנית הגרעין והלחץ הכלכלי במדינה כי איראן תיכנס לתקופת המתנה תוך המשך הוויכוח עד כמה נכון להשקיע משאבים בסוריה ולהסתכן בעימותים מול ישראל.

ההערכה היום בצה"ל היא שהפעולות האחרונות סדקו את תחושת הנוחות של איראן במזרח התיכון. סולימאני בינתיים מנסה להבין את החדירות המודיעינית שלו. בצה"ל לא מוציאים מכלל אפשרות פעולות איראניות בחו"ל, כאשר היו הצעות גם לפעולה יותר רחבה. ההערכה כרגע בצה"ל היא כי האיראנים יימנעו מתגובה ויעסקו בחידוש מלאי של אמצעי הלחימה שאיבדו בסוריה בתקיפות חיל האוויר.

עם זאת, בצבא מודעים לכך שהגישה האיראנית בסוריה מבוססת על אידיאולגיית הפצת המהפכה האיסלאמית, ולטווח הרחוק לא ניתן יהיה לחתוך אותה באבחת טיל מדויק. באמ"ן כעת פועלים לנטר את רחשי הרוח והכוונות של טהרן בעקבות המהלכים האחרונים כשההבנה היא שחיזבאללה בשלב זה מחוץ לתמונה וטהרן אף לא דרשה ממנו לבצע פעולת תגובה נגד ישראל.

כפועל יוצא של כך מעריכים בצה"ל כי נסראללה פיתח עצמאות מול טהרן, וזו אחת הסיבות לרצון האיראני להתבסס צבאית בסוריה. גם כעת נותרו בסוריה יכולות רקטיות איראניות ואף מספר טילים, אך ההערכה היא שלפחות לטווח הקצר ימנעו כוח קודס מפעולה נוספת נגד ישראל.

חיזבאללה כאמור מחוץ לתמונה בשלב זה ולא רק בגלל הבחירות המוצלחות מבחינות שנערכו השבוע בלבנון, אלא גם כי היא ממשיכה בלחימתה לצד אסד בסוריה. במדינתו של אסד יש כיום בין אלף לאלפיים לוחמי משמרות המהפכה לצד מאות יועצים וקצינים מומחים, בנוסף לכמה עשרות אלפי פעילי מיליציות שיעיות פרו איראניות.

באמ"ן מעריכים כי כוחות קודס ימשיכו במירוץ הלמידה נגד ישראל וינסו לחשוף את המקורות שהביאו לגילוי תכניות ההתבוססות שלהם לצד אי הוצאה מכלל אפשרות שתגיע נקמה איראנית הכוללת פיגוע נגד יעד ישראלי או יהודי בחו"ל, הגם שפעולה זו נחשבת למסורבלת. גישת הרמטכ"ל איזנקוט הייתה להעצים פי 3 את פעולת צה"ל מול תגובה התקפית איראנית, אך בסופו של דבר המבצע הצה"לי היה יותר מפי 10.

צהל לוקח אחריות על התקיפות בתקופה האחרונה בסוריה

בתוך כך, באופן יוצא דופן – צה"ל נוטל אחריות על סדרת התקיפות בסוריה בשבועות האחרונים וחושף חלק מהיעדים האיראניים שהותקפו: חיל האוויר תקף לפני שבועיים, זמן קצר לאחר תקיפת בסיס המל"טים האיראניים בבסיס T-4 ליד חומס, לפי פרסומים זרים, גם כמה מחסני נשק מתקדם של כוח קודס של משמרות המהפכה שהגיעו לפני כמה שבועות לבסיסים באיזור חמה וחלב.

מדובר במערכות הגנה אווירית מתוצרת איראנית, שהגיעו לסוריה ויועדו לפגוע בחופש הפעולה הישראלי בצפון. ההחלטה להשמיד יעדים אלה בטרם יהפכו למבצעיים באופן סופי התקבלה לאחר סדרת דיונים בצמרת הביטחונית והמדינית כשסוללות אלה יכלו לפעול לטווחים של כ-110 ק"מ. עד כה אוימו מטוסי חיל האוויר על-ידי סוללות נ"מ סוריות בלבד. מערכת ההגנה ממטוסים של איראן זכתה לשם הפרסי "סוום ח'רדאד" וקאסם סולימאני, מפקד כוח קודס, תכנן להפעילה נגד ישראל בשגרה ובחירום.

בצה"ל ידעו על נוכחות של של קצינים איראנים במערכות אלה ולמרות שלא הייתה כוונה לפגוע בהם אלא להשמיד את הנשק – הוחלט לבצע את הפעולה. בו בעת החליטה איראן להגיב נגד צה"ל במכת אש שתכלול חיילים ישראלים הרוגים רבים, אך תוכנית זו סוכלה ושובשה כמה פעמים בתקיפות ישראליות אחרות, עד למטח 20 הרקטות לעבר מוצבי החרמון בליל רביעי.

חלק מהתקיפות כללו מחסני אמצעי לחימה שהיו אמורים להעצים את פעולת התגמול האיראנית, אך באמ"ן נקטו במגוון שיטות הונאה תוך עבודת נמלים להטעות את אנשי כוח קודס ולאפשר את התקיפות המדויקות. באחד ממחסני האמל"ח שהותקפו באזור דמשק התברר כי הנשק שהוסתר בו לא היה כנראה הנשק שאותו התכוונו בצה"ל להשמיד, אך התוצאה לא הותירה ספק: פיצוצי משנה עזים הגיעו עד לחלונות ארמון הנשיאות והעידו על נשק רב עוצמה.

על רקע הפעילות הרוסית המשמעותית למען אסד בסוריה זיהו באמ"ן לפני שנתיים שינוי גישה איראני באיזורים שכונו ע"י אנשי המודיעין כ"אסדטאסטן". מדובר בשטחים שבהם יש בסיסים לצבא הסורי והפכו לפלטפורמה צבאית עבור כוח קודס האיראני, כאשר בשנה האחרונה התרבו הסימנים של מערכות לחימה המגיעות לאזורים אלה ולא מיועדות ללחימה במורדים.

אחת מהן היא מערכת הנ"מ האיראנית החדשה שצה"ל הודה היום שתקף בחודש האחרון. היא יועדה בין היתר להעניק מטרייה הגנתית למשלוחי הנשק מאיראן לסוריה ומסוריה לחיזבאללה. הפעולה הצה"לית ההתקפית הסתנכרנה כל העת עם פעילות מדינית עקיפה מול סוריה, איראן ורוסיה באופן ישיר. מערכות הנ"מ האיראניות כללו את המשגרים, הטילים המיירטים ואת המכ"מים.

בלילה אחד: צה"ל מחק השקעה איראנית של מאות מיליוני דולר בסוריה

בשנה האחרונה נחתו מדי חודש בשדות תעופה ברחבי סוריה יותר ממאה מטוסים אזרחיים איראניים כשהם עמוסים בחברי מיליציות שיעיות שמטרתם, בשלב ראשון, להילחם בדאעש ולסייע למשטר אסד. עוד הובילו המטוסים קצינים במשמרות המהפכה שמהווים פיקוד איכותי למיליציות, יועצים למשטר אסד ומפעילי מערכות מתקדמות, תחמושת מגוונת, חלקי מערכות נשק, טילים, כלי טיס בלתי מאוישים, רקטות ועוד.

תהליך ההתבססות האיראנית בסוריה נשען על ציר הברחות ידוע מאיראן לסוריה שבאמצעותו התחמש והשתדרג ארגון חיזבאללה מאז מלחמת לבנון השנייה. לדברי קצין בכיר בחיל האוויר, האיראנים הצליחו לשלב בתהליך ההתבססות בסוריה לא רק רקטות וטילים לטווח 40 קילומטרים, אלא מעבר לכך.

אנשי משמרות המהפכה בראשות קאסם סולימאני, שמנהל את התהליך, השקיעו מחשבה רבה בפריסה בשטח – היכן למקם את מחסני התחמושת, צירי הלוגיסטיקה, מפקדות, אתרי מודיעין ותצפית. לא מעט מהמערכים האיראניים מוקמו בכוונה בסמוך למתקנים של רוסיה וסוריה.

המהלכים האיראניים להובלת התחמושת ומערכות הנשק משדות התעופה וניוד מבסיס לבסיס לוו בפעולות הסתרה, ובמאמץ איראני עילאי לאבטח את המידע הרגיש מעיני ארגוני הביון במרחב בדגש על קהילת המודיעין הישראלית שמנסה לאתר את סוללות הטילים הניידות.

לפי הערכות גורמי ביטחון, סך ההשקעות האיראניות בסוריה נאמד בכ-750 מיליון דולרים, שהושקעו בין היתר במטרה ליצור טבעת חנק סביב ישראל ולשם הגשמת רעיונות אסטרטגיים נוספים מבית היוצר של סולימאני.

"בעקבות התקיפה של חיל האוויר, השקעה איראנית של מאות מיליוני דולרים ירדה לטמיון בלילה אחד", אמר גורם ביטחוני בכיר, והוסיף כי "ייקח להם חודשים לשקם את מה שהושמד הלילה, תלוי במימון שיוקצב לעניין". סוגיית התקציב באיראן היא קריטית, ונתונה לביקורת הרחוב האיראני. גם הנשיא חסן רוחאני רואה בפעילות ייצור הטרור של סולימאני מזיקה וחושב שהיא פוגעת בצורה ישירה במשטר. לפי גישתו של רוחאני, יש לחזק את הקשר עם העם ולצמצם את האבטלה הגואה, ולא לתקצב פעילות טרור מחוץ לאיראן.

הגורם הבכיר סיפר כי מרבית חנויות חלפני הכספים באיראן סגורות וכי לא ניתן לקנות מטבע חוץ בשל המצב הכלכלי. לדבריו, האינפלציה הגואה והסנקציות האמריקניות עלולות להביא לקריסה, שמשמעותה יציאה של הציבור לרחובות ואיום על המשטר. עוד אמר הגורם כי השיח של צעירי המדינה ברשתות החברתיות משקף את המצוקה והתסכול בעקבות המצב הכלכלי. הצעירים מפרסמים ביקורת על התקציב שעובר לתמיכה בטרור ברצועת עזה, לבנון, תימן, עיראק ואפגניסטן.

לכן, העריך הגורם הבכיר, שילוב הישגי התקיפות בסוריה, שהיו מבוססות מודיעין מדויק ומקצועיות גבוהה של הטייסים, עם המצב הכלכלי הרגיש באיראן עשוי להביא לתפנית בגישתה של איראן לתהליך ההתבססות בסוריה. חשש מביקורת פנימית עשוי לגרום להנהגה האיראנית לא למהר לאשר תקציב משמעותי נוסף למשימה. האיראנים צריכים לקחת בחשבון שתקיפה נוספת נגד ישראל עשויה לגרור מתקפה רחבה נגד יעדים נוספים.

יחד עם זאת הזהיר הגורם משאננות ואמר כי "צריך להתנהל בנחישות, אומץ וקור רוח, אבל לא לאבד את שיקול הדעת ולא להיות יהירים". לדבריו, "המרחק ביניהם הוא דק מאוד. יש סיכוי לשינוי אבל מוקדם מאוד לקבוע את זה". לאחר מכן הסביר כי ניתן ללמוד לקח מהתפרקותה של ברית המועצות. "היא קרסה כלכלית כי לא הייתה יכולה לממן את מלחמת אפגניסטן ואת הרפובליקות. לכן, עלינו להיות צנועים כשאנחנו מנסים לנתח לאן זה הולך".

אתרי מודיעין ובסיס של כוח קודס: צה"ל חושף את יעדי התקיפה בסוריה

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון
0 0 הצבעות
דירוג הכתבה
3 תגובות
ישנות
חדשות המדורגות ביותר
Inline Feedbacks
הצגת כל התגובות

צריכים לזכור בכל רגע
שאם ד' לא ישמר שווא שקד שומר וכל צה"ל!!!!!!!!!!!
וכל ההצלחה שאויבי ישראל אל יכלו לנו הם אך ורק הודות לשמירה המיוחדת שיש לעם ישראל מאת ד'!!!
וצריכים להמשיך ולהתפלל ולקוות שנהיה ראויים הלאה לשמירה הזאת הלאה,
כי ברגע שנבטח בצה"ל ובכל מחללי השבת ואוכלי נבילות וטריפות אבדנו וד' ירחם מה יקרה לשונאיהם של ישראל ח"ו

איזה השגחה עינא פקיחא על עם ישראל!! השם ישמרנו מכל אויבנו ומבקשי רעתינו

פרשת השבוע:
כמה שזה אקטואלי
פסוק ו' וְנָתַתִּי שָׁלוֹם בָּאָרֶץ וּשְׁכַבְתֶּם וְאֵין מַחֲרִיד וְהִשְׁבַּתִּי חַיָּה רָעָה מִן הָאָרֶץ וְחֶרֶב לֹא תַעֲבֹר בְּאַרְצְכֶם.
פסוק ז' וּרְדַפְתֶּם אֶת אֹיְבֵיכֶם וְנָפְלוּ לִפְנֵיכֶם לֶחָרֶב:
א. הטילים לא עברו לארץ=וחרב לא תעבור בארצכם!
ב.הקב"ה עזר לנו ונתן לנו את השכל לקיים ורדפתם את אויביכם והתקיים הפסוק ונפלו לפניכם לחרב!
אוי רבונו של עולם
מודים אנחנו לך על כל החסד שעשית עמנו ועל כל החסד שאתה עתיד לעשות עמנו!!!

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture