מהי המחלה ההולנדית?

בנק ישראל הסביר כי החליט על הורדת הריבית ועל רכישה מוגברת של מט"ח בעקבות חשש מפני "המחלה ההולנדית" | מי חולה במחלה העלומה? מדוע היא נקראת על שם ארץ הפרחים? כיצד מאבחנים אותה ואיך נרפאים ממנה?

כתבות נוספות בנושא:

התעלמות מהחלשים: זאת התוכנית להורדת יוקר המחייה של בנט וליברמן • צפו
צפוי מחסור? מחיר החלב בישראל גבוה ב-80% מממוצע המדינות המפותחות
בגלל האומיקרון? ירידה בקניות הישראלים בחודש שעבר
יוצא לפנסיה? בשורה: דמי הניהול יוזלו מהותית

בנק ישראל אוהב להסביר מה מונח מאחורי כל צעד שהוא עושה. הנורמות שפישר הביא איתו לבנק, ושיש לקוות כי יוותרו שם גם לאחר לכתו משם, הינן מבורכות ושיתוף הציבור בהחלטות הבנק, החלטות המשפיעות על כולנו, היא מגמה מבורכת. אבל פעמים שהציבור אינו בקיא ברזי הכלכלה ומונחים שונים המאוזכרים בהודעות הבנק, ושלפעמים משמשמים כבסיס להחלטות ראשיו – הינם סתומים ובלתי מפוענחים על ידי רוב הציבור, זה שאין לו תואר ראשון בכלכלה.

קרא עוד:

[postim]

היום (שני) הודיע בנק ישראל על תוכנית מואצת לרכישת דולרים, וזאת בעקבות החשש מפני "המחלה ההולנדית", כפי שנאמר בהודעה. היום בבוקר, בביקור השבועי שלי אצל רופא המשפחה שאלתיו לפשר המחלה העלומה, אולם הוא התבונן בי כמי שלקה במחלה אחרת, לאו דווקא הולנדית, ואמר כי אינו מכיר כל מחלה בשם זה. גם בארון התרופות שלי לא מצאתי כל תרופה למחלה האמורה, אז מה היא, אם כן, המחלה המסתורית הידועה לפרופ' סטנלי פישר ושמפניה הוא כה חושש?

טוב, את השאלות אודות המחלה ההולנדית צריך לשאול כלכלנים ולאו דווקא רופאים. במונח שבו עושים שימוש בכלכלה והוא מתאר קשר לכאורה בין גילוי וניצול של אוצרות טבע במדינה מסוימת בהיקף משמעותי לכלכלתה, לבין ירידה בייצור וביצוא של ענפי תעשייה מסוימים על רקע הגידול החד בהכנסות ממטבע חוץ והתחזקות המטבע המקומי, המביאים לירידה בכושר התחרות של אותם ענפים.

ובמילים פשוטות יותר: מדינה שבאדמותיה מתגלים אוצרות טבע, מעמדה הכלכלי מתבסס וערכו של המטבע המקומי שלה עולה. מטבע חזק מביא לכך שהמוצרים המיוצרים במדינה שוב אינם ראויים לייצוא, משום שאם, למשל, עולה לייצר בארץ טון תפוזים 360 שקל, אזי אם נמכור אותו בחו"ל ב-105 דולר לפי שער של 3.6 שקל לדולר, נקבל תמורתו 378 שקל ונרשום רווח נאה. אולם אם השקל יתחזק ויעמוד, למשל, על 3.3 שקל לדולר, אזי אם נמכור את התפוזים בחו"ל ב-105 דולר נקבל בתמורה 357 שקל בלבד, פחות מעלות הייצור שלו. כלומר: מטבע חזק גורע מרווחי היצרנים המייעדים את תוצרתם לייצוא. כריתת ענף הייצוא מביאה לפיטורי עובדים העובדים באותם מפעלים, ולעלייה בשיעור האבטלה ומכאן הדרך סלולה לכשל כלכלי.

זכתה הולנד והמחלה קרויה על שמה, מאחר והיא תקפה אותה בעוצמה חזקה כאשר הכנסות מגז טבעי שהחלו לזרום לקופת המדינה בשנת 1960 לערך הביאו תוך שנים ספורות להתחזקות הגילדן ההולנדי, לירידה בכושר התחרות של התעשייה המקומית, לירידה ביצוא ולגידול באבטלה.

מה התרופה למחלה?

כידוע, התרופה הטובה ביותר היא המניעה, ומה שמבקש פישר לעשות כרגע הוא שני דברים: האחד, הגנה על שערו הנוכחי של השקל באמצעות רכישה מוגברת של דולרים וכך לשמור על שער דולר גבוה יותר לעומת השקל. והדבר השני הוא, צבירת מיליארדי דולרים, רווחי ייצוא הגז, ומניעת הזרמתם לשוק. פישר מבקש להשקיע את חלק מהכנסות הייצוא בהשקעות לטווח ארוך ולקבל עבור ההשקעה תשואה גבוהה. כך תימנע המדינה להשתמש ולפזר את הכספים הרבים שהיא מרוויחה ומאידך גיסא הכסף יישמר ויצבור רווחים.

פישר, שעל הבנתו בכלכלה אין עוררין, מבקש למנוע מהמדינה מראש ללקות במחלה ההולנדית, וזה הוא הרקע להודעות בנק ישראל מהיום על רכישות הדולרים ועל הורדת שיעור הריבית.

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
0 0 הצבעות
דירוג הכתבה
1 תגובה
ישנות
חדשות המדורגות ביותר
Inline Feedbacks
הצגת כל התגובות

יפה יפה.

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture