צילום: מתוך האינסטגרם של דונלד טראמפ

בתגובה להצהרותיה על הסכם הגרעין: טראמפ הטיל סנקציות חדשות על איראן

נשיא ארה"ב השית עיצומים על תעשיות הפלדה והמכרות של הרפובליקה האסלאמית, בעקבות הודעתה על צמצום חלק מהתחייבויותיה בהסכם הגרעין. מצד שני אמרו בכירים בבית הלבן כי ארה"ב מוכנה למו"מ עם המשטר האיראני

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ הטיל הערב (רביעי) סנקציות חדשות על איראן, אחרי שאיראן הודיעה היום על "הפסקת יישום חלק מהתחייבויותיה בהסכם הגרעין". זאת בתגובה לפרישתה של וושינגטון מהסכם הגרעין לפני שנה בדיוק. העיצומים החדשים הושתו על תעשיות הפלדה והמכרות של הרפובליקה האסלאמית.

הנשיא חתם על צו מנהלי להטלת הסנקציות הנוספות על איראן הנוגעות להכנסותיה מייצוא מתכות, ואיים שינקוט צעדים נוספים אלא אם המדינה "תשנה את התנהוגתה לחלוטין". הסנקציות כוללות את המתכות ברזל, פלדה, אלומיניום ונחושת. לפי הבית הלבן, מדובר בעשרה אחוזים מכלל הייצוא של איראן. טראמפ הוסיף כי המהלך נועד להזהיר מדינות אחרות מפני עקיפת הסנקציות. "לא נהיה סובלניים כלפי סחר במתכות עם איראן", אמר.

למרות זאת, השליח האמריקני לענייני איראן בריאן הוק אמר הערב בריאיון לרשת "אל-ערביה" כי ארצות הברית "מעוניינת לחדש את המשא ומתן עם איראן" בנוגע להסכם הגרעין. "אם משא ומתן שכזה אכן יתקיים", אמר הוק, "הוא יובא לאישור הקונגרס". מוקדם יותר היום אמר כי, "לעולם לא נהיה בני ערובה לסחיטה, הטלנו את הסנקציות החריפות ביותר אי-פעם על איראן".

 

בכיר בבית הלבן מגיב לרוחאני: נטיל על איראן סנקציות חדשות "בקרוב מאוד"

 

מנגד קיימו היום שר החוץ האיראני מוחמד ג'וואד זריף ומקבילו הרוסי סרגיי לברוב מסיבת עיתונאים בה התייחסו להודעתה של טהראן להשעות את מחויבויותיה בחלק מסעיפי הסכם הגרעין. "כחלק משימור ההסכם הכרחי שאיראן תוכל לייצא נפט", הדגיש לברוב, והוסיף כי "על המדינות החברות להמשיך לקיים דיונים על הסכם הגרעין איראני". זריף הצטרף לדבריו, ואמר כי "אנחנו יכולים להבטיח את המשך קיומו של הסכם, אם המעצמות האירופיות יעמדו בהתחייבויותיהן".

שר החוץ הרוסי תקף את פעולות ארה"ב, ואמר כי הגברת הנוכחות הצבאית האמריקנית במזרח התיכון היא פעולה מצערת. "על ארה"ב להתרכז בדמוקרטיה, ולא לאיים על מדינות אחרות, קריאותיה של ארה"ב להגביל את ההשפעה האיראנית באיזור הן לא מציאותיות וחסרות סיכוי", דברי לברוב.

כזכור, הבוקר הודיעה איראן לשגרירי חמש המעצמות שנותרו בהסכם הגרעין – בריטניה, צרפת, גרמניה, סין ורוסיה – על החלטתה להפחית את התחייבויותיה לכמה מסעיפיו למשך 60 יום. במשך זמן זה, הציבה טהראן אולטימטום למעצמות לספק לה פתרונות לסנקציות האמריקניות בתחום הנפט והבנקאות. במידה ואיראן לא תקבל את ההקלות שדרשה, היא תחריף את צעדיה, תסיר מעצמה את ההגבלות על רמת העשרת האורניום ותחזור להעשיר אורניום עד ל-20% – כך הודיעה המועצה לביטחון לאומי במדינה.

נוסף על כך, הודיעה טהראן על שדרוג הכור הגרעיני באראק. מדובר בכור שנמצא תחת מגבלות במסגרת הסכם הגרעין, שהאיראנים התחייבו לא להמשיך ולפתח אותו. הכור באראק נועד לייצור פלוטוניום, והוא חלק מהתוכנית הצבאית של משטר האייתוללות. כל זאת, לאחר שכזכור הממשל האמריקני הפעיל לפני כמה ימים סנקציות שאוסרות על איראן לייצא מים כבדים ולייצר אורניום מועשר.

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture