Yonatan Sindel/Flash90

מה בוער לליכוד לקדם את חוק המצלמות? / יוסף טיקוצ'ינסקי

האובססיה לכך לא מובנת, אבל יתכן שמאחוריה מונח עוד תרגיל פוליטי של ערב בחירות • לליכוד פחות חשובות המצלמות עצמן, גם עם הזיופים בריכוזים הערביים אפשר להתמודד, אבל ההתרחשות הזאת היא עצמה ההישג של הליכוד: השליטה בסדר היום

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם

פחות משבועיים לפני הבחירות, החליטה מפלגת הליכוד לבצע את אחד המהלכים הדרמטיים ויוצאי הדופן שנראו בפוליטיקה הישראלית בשנים האחרונות ולקדם חקיקת בזק של חוק חדש, בזמן הקצר שנותר לכנסת.

ההחלטה התקבלה בליכוד השבוע אחרי פרסום החלטת יו"ר וועדת הבחירות המרכזית השופט חנן מלצר, שקבע כי יש לאסור על המפלגות ועל המועמדים להציב מצלמות בקלפיות, זאת בהמשך לעתירת הליכוד שדרשה להציב מצלמות בריכוזים הערביים והערעורים שהגישו ארגונים שונים בנושא. בליכוד נחושים לעשות זאת בכל מקרה ולכן אם מלצר לא מאפשר זאת, הם יעשו זאת באמצעות מסלול עוקף.

הסאגה התחילה בבחירות האחרונות כשמפלגת הליכוד החליטה להציב מצלמות ביותר מאלף קלפיות במגזר הערבי, כדי לזהות מקרים של זיופים והטיית בחירות. כזכור, אחרי שליברמן קידם בעבר את עליית אחוז החסימה כדי למנוע מהמפלגות הערביות להיכנס לכנסת, החליטו המפלגות להתאגד לרשימה אחת משותפת ובכך הפכו למפלגה השלישית בגודלה.

אולם בליכוד טענו כי עדיין הייצוג הערבי בכנסת הוא לא מדוייק ביחס לאחוזי ההצבעה שם ולכן החליטו בבחירות האחרונות להגיע לשטח ולתעד את הזיופים, אשר בגינם מקבלים הערבים כח גדול יותר בכנסת. ואכן, לטענת הליכוד, החשדות שעלו מהקלפיות במגזר הערבי בזכות המצלמות עלולות להביא למצב שקרוב לשני מנדטים הוכנסו שלא כדין.

מיד במוצאי הבחירות האחרונות כשהתגלו המצלמות שהציבה הליכוד, התעוררה סערה והמפלגות הערביות טענו כי מדובר במהלך לא חוקי. אולם בליכוד היו מרוצים מהתוצאות והכריזו כי גם בבחירות הללו המהלך יחזור על עצמו. המפלגות הערביות עתרו בתגובה לוועדת הבחירות המרכזית ובעקבות כך גם היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט העביר את חוות דעתו לפיה הצבת המצלמות בקלפיות אינה חוקית.

משימה קשה אך אפשרית

בשבוע שעבר הכריע כאמור יו"ר הוועדה השופט מלצר כי הוא אוסר את הצבת המצלמות. עם זאת הורה יושב ראש ועדת הבחירות להכין תכנית פיילוט להקמת יחידה של מפקחי טוהר הבחירות מטעם ועדת הבחירות, אשר יהיו מצוידים במצלמות גוף, ויפעלו רק במקרים חריגים. על פי החלטתו של מלצר, בשעות ההצבעה יהיו רשאים אך ורק מזכיר ועדת הקלפי או מפקח טוהר הבחירות מטעם הוועדה בלבד, לצלם במקום הקלפי וגם זאת אך ורק במקרים חריגים, בהם יהיה חשד סביר לביצוע עבירה פלילית במקום הקלפי, ורק אם קיבל אישור קונקרטי לצילום זה מטעם יושב ראש ועדת הבחירות המרכזית לפני הצילום. בכל מקרה, לעולם לא יצולם או יתועד בוחר מאחורי הפרגוד.

השופט מלצר הדגיש כי חברי ועדת הקלפי אינם רשאים לצלם בשום מקרה. מפקחי טוהר הבחירות יסיירו במהלך היום בין הקלפיות, ויסייעו למזכירי ועדות הקלפי ולמשטרה בשמירה על טוהר הבחירות. יצוין כי במסגרת זו כבר פורסם מכרז לגיוס מפקחים אשר תנאי הסף שלו מדירים את הציבור החרדי והערבי ובעקבות כך התעוררה סערה נוספת.

כבר באותו ערב, הכריזו במפלגת הליכוד כי אם המצלמות יוצבו בכל מקרה וכי אם הדבר לא מאושר ע"י מלצר, הוא יאושר בחקיקה מיוחדת שתאפשר זאת. השר יריב לוין נועד כבר עם משרדי המשפטים והפנים ויחד הם גיבשו מתווה ראשוני להצעת חוק ממשלתית אשר תאפשר עקרונית להעניק את הסמכות ליושבי ראש קלפי ולמזכירי וועדת הקלפי לתעד את הנעשה בחדר הקלפי אבל לא מאחורי הפרגוד.

מירוץ נגד השעון

הכנסת נמצאת כידוע בפגרת בחירות כך שאי אפשר להגיש את החוק כהצעה פרטית אלא רק ממשלתית. בנוסף, הכנסת היתה בתקופה האחרונה בתקופת הדממה כמידי שנה בסוף אוגוסט, הבנין כולו היה סגור בפני כולם ורק היום נפתח מחדש והכנסת שבה למתכונת פגרה.

שבוע ויומיים שנותרו, צריך הליכוד לערוך הליך חקיקה מזורז נגד השעון: להשיג את החתימות הדרושות לכינוס פגרה, לערוך מליאה להצבעות ולכנס את הוועדה שתכין את החוק לאישור. כמו כן, חקיקה מסוג כזה צריכה גם להיות מוצגת כמוצדקת בעיני הציבור ולכן הליכוד יעדיף לנסות ולהגיע לרוב של 61 ח"כים שיאשרו את החוק.

מפלגות האופוזיציה לא יטמנו את ידם בצלחת והם יעשו הכל כדי לסכל את החקיקה ולהביך את הליכוד. סביר להניח שכמות ההתנגדויות שתוגש הן בדיוני הוועדה והן במליאה תהיה רבה כל כך שהכנסת תצטרך לעבוד שעות רבות כדי להספיק לדון בהן. יתכן גם וכחול לבן או המפלגות הערביות יעשו פיליבסטר ויטרטרו את הליכוד ואת מפלגות הימין בהליך ארוך ומייגע.

באם זה אכן יקרה, אין ספק שזה יהיה הנושא המרכזי שיתפוס את מהדורות החדשות ואת השיח הציבורי, ימים ספורים לפני מערכת בחירות. דבר כזה עוד לא היה בתולדות הפוליטיקה הישראלית. תשומת הלב לא תהיה על הקמפיינים ועל ההכנות ליום הקלפי, כולם יהיו עסוקים בכנסת שהפכה לפתע להיות פעילה בימים האחרונים לפני הבחירות.

בסופו של דבר, קיים סיכוי סביר שהחוק אכן יעבור. אבל כאן צריך להבין מה כל כך בוער לליכוד לעשות את זה, האם המצלמות בריכוזים הערביים כל כך חשובות למפלגה עד כדי כך שהיא תהיה מוכנה לחולל דרמה בסדר גודל כזה ולסכן גם את קמפיין המפלגה עצמו?

קשה לענות על כך באופן ברור. אבל במבט בוחן יותר וכולל יותר, יתכן ואפשר להבין שלשם בדיוק חותר נתניהו. ראשית, עצם העיסוק בנושא גורם למפלגות הערביות להתנגד להצבת המצלמות ובכך הם למעשה מודים בעקיפין שיש להם מה להסתיר, שיש להם ממה לחשוש וזה כבר הקופון הראשון שנתניהו גוזר מהפרשה.

מה ממתין מאחורי המצלמה

אולם יתכן והמטרה עמוקה יותר ומורכבת יותר. ההיסטוריה של ראש הממשלה נתניהו מוכיחה שכשהוא יוצר פרשה התופסת את השיח הציבורי, תמיד כדאי לבדוק על מה הוא לא היה רוצה שנדבר במקום זה. כשנתניהו מבקש לקנות לעצמו שקט ציבורי הוא עושה זאת באמצעות הסחת דעת ויצירת סחף תקשורתי לכיוון אחר לגמרי.

מהלך חקיקת הבזק של חוק המצלמות יכול לבזות את הליכוד. כולם ימתחו ביקורת על המפלגה, יטיחו בוץ ורפש על נתניהו ועל מקורביו ויחזרו שוב ושוב על המסר לפיו כל מה שמענין את ראש הממשלה בימים הללו זה הזיופים לכאורה במגזר הערבי ולא נושאים מהותיים יותר.

בינתיים, אף אחד לא יבדוק איזה בריתות קואליציוניות חדשות נתניהו רוקם, אף אחד לא ידבר על תיקי החקירה נגדו ואף אחד לא יבדוק האם יש פרשות נוספות או ספינים נוספים שהציבור טרם שמע עליהם ומישהו עוד עלול לחושף אותם לפני הבחירות. בניתוח זהיר של התנהלות נתניהו לאורך השנים, המהלך האחרון מאוד מאפיין אותו. הרצון שלו ליצור ענין ציבורי סביב נושא שנראה לא חשוב כלל, עלול לשרת מטרה אחרת לגמרי.

אויביו הפוליטיים של נתניהו אמורים להבין זאת, חלק מהם הרי נמנו בעבר על מקורביו ואנשי סודו. אם היה להם יועץ תקשורת ממולח הוא היה מייעץ גם לכחול לבן, גם למפלגת העבודה וגם למפלגת הערביות, לא להתייחס כלל לפרשת המצלמות. יועץ מפולפל היה אומר להם לא לשחק לידיה של הליכוד, לא להגיש התנגדויות לחוק, לא לעסוק בו ואולי אף לא להגיע כלל לבנין הכנסת ולא להשתתף בוועדות ובמליאה.

הדבר הנכון מבחינת מפלגות השמאל–מרכז היה לתת לליכוד ולימין להתמודד לבד עם המשימה המוזרה. ובמקום זאת, להקדיש את הימים הנותרים עד לבחירות בקמפיין שידגיש את הקושי הצפוי בהקמת ממשלת ימין או בפרשות שנתניהו היה רוצה להתעלם מהן.

אבל זה לא קורה וכולם יודעים שזה גם לא יקרה. מסתבר שבפוליטיקה נתניהו עדיין ממולח ומשופשף לאין ערוך מול מתנגדיו. וככל שזה נראה עכשיו, הם משחקים בדיוק לפי החליל שלו והם ימלאו את חלקם בהצגה, אם אכן זו תתרחש בכנסת בשבוע הבא.

לליכוד פחות חשובות המצלמות עצמן, גם עם הזיופים בריכוזים הערביים אפשר להתמודד, אבל ההתרחשות הזאת היא עצמה ההישג של הליכוד. השליטה בסדר היום והיכולת לגרום לכולם, כולל האויבים מהאופוזיציה ליישר קו עם סדר היום של ראש הממשלה. בשביל זה מוכנה מפלגת הליכוד להתבזות. כי תמונת ניצחון מסוג כזה לא תונצח באף מצלמה בשום קלפי.

הטור פורסם בעיתון 'יתד נאמן'

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון
0 0 הצבעות
דירוג הכתבה
1 תגובה
ישנות
חדשות המדורגות ביותר
Inline Feedbacks
הצגת כל התגובות

עד מתי רשעים יעלוזו. לפיד גנץ.ושותפהם

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture