צילום: דוברות הכנסת - עדינה ולמן

חוק הרוטציה אושר סופית בכנסת; נתניהו צפוי לקבל היום את המנדט

72 חברי כנסת הצביעו בעד לעומת 36 שהתנגדו לתיקון להצעת חוק יסוד הממשלה שיאפשר "ממשלת חילופים". הכנסת אישרה לסיעת דרך ארץ לקבל מימון מפלגות. חברי הכנסת של כחול לבן חותמים על בקשה לנשיא להטיל את המנדט על נתניהו

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם

מליאת הכנסת אישרה הבוקר (חמישי) את חוק הרוטציה לטובת הקמת ממשלת נתניהו-גנץ, במסגרת תיקון לחוק יסוד הממשלה. זאת, לאחר שבמהלך הלילה אישרה הוועדה המיוחדת בכנסת בראשות ח"כ איתן גינזבורג (כחול לבן) את התיקון שדרשו כחול לבן והליכוד לערוך בו. התיקון אושר ברוב של 72 ח"כים מול 32 מתנגדים.

חברי הכנסת של מפלגת ימינה, ישראל ביתנו וח"כ מרב מיכאלי (העבודה) לא השתתפו בהצבעה. בימינה החרימו את ההצבעות על הצעת החוק ברקע המבוי הסתום בשיחות עם ראש הממשלה בנימין נתניהו לכניסתה לממשלה וח"כ מיכאלי מתנגדת להסכם הקואליציוני ולכניסתה של מפלגת העבודה לממשלה.

ההצעה לתיקון חוק היסוד עוסקת במבנה ממשלת הרוטציה, הגדרתה כממשלה פריטטית, שבה מספר שרים וסגני שרים שווה לשני הגושים שירכיבו את הקואליציה, השבעת ראש הממשלה וראש הממשלה החלופי מיד עם הקמת הממשלה, מועדי החילופין ואופני ההתנהלות השוטפת של ממשלה זו.

צילום: דוברות הכנסת – עדינה ולמן

חברי הכנסת ממשיכים כעת להצביע בנוגע על הצעת החוק למימון מפלגות, הנוגעת להיפרדותם של ח"כים צבי האוזר ויועז הנדל מתלם לסיעה נפרדת. הצעת חוק משלימה שנועדה לאפשר תיקון במימון מפלגות, כך שסיעת 'דרך ארץ' שמצטרפת לקואליציה, תוכל לקבל מימון שוטף לפעילותה. הדיון בשתי ההצעות מתקיים במשולב.

מאוחר יותר, אישרה מליאת הכנסת בקריאה שנייה ושלישית ברוב של 71 חכי"ם שהצביעו בעד מול 37 מתנגדים, את הצעת חוק ממשלת חילופים (תיקום חקיקה והוראת שעה). הצעת החוק כוללת את תיקון חוק מימון מפלגות, כך שגם סיעת דרך ארץ תוכל לקבל מימון מפלגות. מדובר בהצעת חוק משלימה לחוק יסוד הממשלה, שאושר מוקדם יותר הבוקר.

בעקבות כך החלו בליכוד להחתים את כל חברי הקואליציה המסתמנת, ובכללם חברי הכנסת של כחול לבן, על בקשה לנשיא המדינה ראובן (רובי) ריבלין להטיל את המנדט להרכבת הממשלה על ראש הממשלה בנימין נתניהו. בהמשך היום צפוי נתניהו לקבל את המנדט להרכבת הממשלה ה-35, והשבעתה מתוכננת ליום רביעי הבא.

הח"כים הצביעו הבוקר על כ-420 הסתייגויות, זאת לאחר שהוועדה המיוחדת להצעת החוק הניחה בפני המליאה נוסח מתוקן שמבהיר שהרוב הדרוש להארכת כהונת הכנסת יהיה רוב של 70 ח"כים ולא רוב של 80 ח"כים כפי שהופיע בנוסח המקורי. במהלך הלילה כונסה הוועדה המיוחדת בראשות ח"כ גינזבורג ואישרה תיקון שיאפשר בעתיד לקואליציה להאריך את כהונת הכנסת ה-24 משלוש שנים לארבע שנים.

התיקון שהוצע מגדיר גם את האפשרות למנות או לפטר שרים וסגני שרים, דבר הנתון לראש הממשלה או לראש הממשלה החלופי, בהתאם לזיקות שלהם אליו, וייקבע המנגנון שיאפשר לשני שרים לכהן במשרד אחד. על פי הצעת החוק, הסמכות של ראש הממשלה בפועל לפזר את הכנסת טעונה הסכמה מראש של ראש הממשלה החלופי. בנוסף, התיקון נוגע גם למקרים שבהם ראש הממשלה המכהן בפועל מוביל להקדמת הבחירות לכנסת, הדבר ייראה הדבר כאילו התפטרה הממשלה כולה והולכים לבחירות.

יו"ר הוועדה המיוחדת ח"כ איתן גינזבורג הסביר בפתח הדיון במליאה: "הסעיף המדובר בחוק נועד להגן על הדמוקרטיה מפני כנסת שתאריך את עצמה לדעת, שוב ושוב. אנחנו סברנו שמכיוון שנקבע שהכנסת ה-23 תכהן שלוש שנים, מדובר בהארכה שתוביל לכהונה מלאה של הכנסת כפי שקובע החוק מלכתחילה, ולכן אין מקום לרוב מיוחד של 80 ח"כים".

התיקון שהוצע מגדיר גם את האפשרות למנות או לפטר שרים וסגני שרים, דבר הנתון לראש הממשלה או לראש הממשלה החלופי, בהתאם לזיקות שלהם אליו, וייקבע המנגנון שיאפשר לשני שרים לכהן במשרד אחד. על פי הצעת החוק, הסמכות של ראש הממשלה בפועל לפזר את הכנסת טעונה הסכמה מראש של ראש הממשלה החלופי. בנוסף, התיקון נוגע גם למקרים שבהם ראש הממשלה המכהן בפועל מוביל להקדמת הבחירות לכנסת, הדבר ייראה הדבר כאילו התפטרה הממשלה כולה והולכים לבחירות.

צילום: דוברות הכנסת – עדינה ולמן

מבית הנשיא נמסר היום בפירוט נוהל הגשת החתימות לבית הנשיא כפי שהוא צפוי להתרחש עד הלילה בחצות: סעיף 10(א) לחוק יסוד: הממשלה (להלן: חוק היסוד) קובע, כי במצב בו לא הורכבה ממשלה על פי ההליכים הקודמים הקבועים בחוק, עומדת לרשותם של חברי הכנסת תקופה של 21 ימים, שבמהלכה רשאים 61 חברי כנסת (לכל הפחות) לבקש מנשיא המדינה, בכתב, להטיל את התפקיד על חבר כנסת מסוים (כולל חבר כנסת שכבר הוטל עליו התפקיד בהליכים הקודמים), ובלבד שהסכים לכך בכתב. שלב זה, בן 21 הימים, התחיל ביום שישי ,כ"ג ניסן, 17 באפריל, ויסתיים היום חמישי, י"ג אייר, 7 במאי בחצות.
 
על פי ההנחיות, הבקשה לפי סעיף 10(א) לחוק היסוד תוגש לנשיא המדינה בבית הנשיא, בכתב, באופן ידני. על הבקשה לכלול חתימות מקוריות של 61 חברי כנסת (לפחות), וכן עליה לכלול הסכמה בכתב של המועמד עליו מתבקש נשיא המדינה להטיל את תפקיד הרכבת הממשלה. עם הגשת הבקשה היא תיחתם בחותמת "נתקבל" ויצוינו בה תאריך ושעת הגשת הבקשה.

ככל שלא תעלה טענה מצד חברי הכנסת החתומים על הבקשה בדבר כשרות חתימתם כמו טענה לפיה הם לא חתמו על הבקשה או שחזרו בהם טרם הגשת הבקשה לנשיא, יטיל הנשיא את הרכבת הממשלה על חבר הכנסת שצוין בבקשה. אם יתברר כי קיים קושי עם כשרות חלק מהחתימות וכתוצאה מכך פחת מספר החתומים על הבקשה מ-61 חברי כנסת, הרי שהבקשה אינה עומדת עוד בתנאי סעיף 10(א) לחוק היסוד ולפיכך יראו את הבקשה כאילו לא הוגשה.

בג"ץ: אין עילה להתערב בהטלת המנדט על נתניהו או בהסכם הקואליציוני

בסיעת יש עתיד-תל"ם התייחסו להעברת חוק הרוטציה: "ממשלת נתניהו החמישית תהיה המנופחת והבזבזנית בתולדות ישראל. 36 שרים, 16 סגני שרים והקמת עוד מעון רשמי, זה לא חירום ולא אחדות – זו שחיתות. זו ממשלת החלומות והחסינות של הנאשם נתניהו. זו ממשלה שלא תעביר את חוק הגיוס, לא תבטל את חוק המרכולים, ולא תוציא את ישראל מהמשבר הכלכלי – רק תדאג להוציא את נתניהו מהכלא. מנגד, אנו נהיה הקול הרם והברור למען ישראל יהודית ודמוקרטית, ליברלית וחזקה. שבה לכל אחד זכות להיות הורה, חובה לשרת בצה"ל, והזדמנות שווה להצליח. נמשיך להילחם למען מעמד הביניים, העסקים הקטנים, הקשישים, אנשים עם מוגבלויות כל אלה ששוב נזרקו הצידה".

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון
0 0 הצבעות
דירוג הכתבה
2 תגובות
ישנות
חדשות המדורגות ביותר
Inline Feedbacks
הצגת כל התגובות

ראו איך הוא הופך עולם ומלואו.
בתקשורת, בדעת הקהל, בבתי המשפט ושינוי חוקי יסוד-בכנסת.
והכל עבור:
ביבי. ביבי. ושוב ביבי.
עבור הציבור החרדי הוא לא הסכים להשתמש אפילו בפסקת התגברות "חד פעמית" נגד בג"ץ.

אשמח אם תסביר על מה אתה מדבר, ועל מי?

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture