Aharon Krohn/Flash90

בכיר אנונימי באמירויות: "נתניהו ידע על עסקת המטוסים – ונתן את הסכמתו"

בכיר באיחוד האמירויות שצוטט שצוטט ב'ווינט' אמר שנתניהו היה מודע לאורך כל הדרך לנושא, והמגעים לא התנהלו אך ורק מול האמריקנים. האחראי על המדיניות במשרד החוץ של האיחוד: "הנושאים הביטחוניים והצבאיים יעלו לדיון בינינו לבין ארצות הברית וישראל. אני לא יכול להגיב כרגע"

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם

גורם בכיר באיחוד האמירויות הערביות אישר הערב את הדיווח במסגרת כינון היחסים עם ישראל קיימת גם עסקת נשק בשווי עשרות מיליארדי דולרים, שכוללת מטוסי F-35, כטב"מים ואמצעי לחימה נוספים – כך דווח ב'ווינט'. לפי הגורם, ישראל, ארה"ב והאמירתים סיכמו על השבחת היכולת הצבאית של הממלכה כחלק מההסכם. הגורם אף הדגיש כי נתניהו עצמו היה מודע לכך ונתן את הסכמתו לאורך כל הדרך, וכי המגעים לא התנהלו רק מול האמריקנים.

האחראי על המדיניות במשרד החוץ של איחוד האמירויות, ג'מאל אל-מושרח', אמר בראיון ל'כאן חדשות' כי "הנושאים הביטחוניים והצבאיים יעלו לדיון בינינו לבין ארצות הברית וישראל. אני לא יכול להגיב כרגע". עוד דווח כי בממשל טראמפ ממשיכים לדחוף לעסקאות נשק מתקדם עם איחוד האמירויות. הממשל ניסה לקבל אור ירוק מישראל להעברת F35 וטכנולוגיות מתקדמות בצורה אינטנסיבית.

הבוקר דווח ב'ידיעות אחרונות' כי הסכם הנורמליזציה בין ישראל לאיחוד האמירויות הוגדר כעסקה של שלום תמורת סיפוח. מסתבר שההגדרה לא שלמה. על פי מקורות אמריקאים ואמירתים, מה ששיכנע את שליט האמירויות לעשות את המהלך היה סיכום על עסקת נשק בת עשרות מיליארדי דולרים שכוללת מטוסי F-35, כטב"מים (מטוסים ללא טייס) מהסוג המתקדם ביותר ועוד, שיסופקו לה על ידי ארצות הברית. העסקה הוקפאה עד עתה בגלל התנגדות ישראל. עכשיו עומד הממשל האמריקאי להפשיר אותה.

בכיר בבית הלבן אמר כי הסכם הנורמליזציה בין ישראל לאיחוד האמירויות לא כולל סעיף סודי על מכירת נשק למדינה – כך דווח ב'וואלה'. גורם בבית הלבן שצוטט ב'חדשות 12' גם הכחיש את הטענה כי במסגרת נרמול היחסים בין ישראל לאיחוד האמירויות הוסכם כי ארה"ב תמכור למדינה הערבית מטוסי קרב מתקדמים מסוג F-35. "ההסכם כולל רק את הפרטים שפורסמו בהודעה המשותפת", אמר הגורם.

מלשכת ראש הממשלה הכחישו את הפרסום ומסרו כי "הסכם השלום ההיסטורי בין ישראל לאיחוד האמירויות לא כלל שום הסכמה של ישראל לעסקת נשק כלשהי בין ארה"ב לאיחוד האמירויות. מלכתחילה, ראש הממשלה התנגד למכירת F35 וכלי נשק מתקדמים אחרים למדינות כלשהן במזרח התיכון, כולל למדינות ערביות שעושות שלום עם מדינת ישראל".

"ראש הממשלה הביע עמדה עקבית זו פעם אחר פעם בפני הממשל האמריקני והיא לא השתנתה. ההתנגדות העקבית למכירת מטוסי F35 קיבלה משנה תוקף בתאריך ה-2 ביוני לאחר שראש המל"ל שוחח לבקשת רה"מ עם מפקד חיל האוויר האלוף נורקין".

"בשיחה של ראש הממשלה עם השגריר האמריקני פרידמן ב-7 ביולי, רה"מ הביע בצורה מפורשת את התנגדותה של ישראל למכירת מטוסי F35 וכלי נשק מתקדמים אחרים למדינה כלשהי במזרח התיכון, כולל במסגרת הסכמי שלום. ב-8 ביולי שיגר ראש הממשלה מכתב למזכיר המדינה פומפאו, באמצעות השגריר פרידמן, בו הבהיר שעמדתה של ישראל תקפה גם בעקבות השגת הסכמי שלום".

"שר הביטחון גנץ עודכן בעמדה זו ב-29 ביולי. ב-3 באוגוסט, בהנחיית רה"מ, נפגש שגריר ישראל בוושינגטון רון דרמר עם מזכיר המדינה פומפאו וחזר במפורש על התנגדותה של ישראל למכירת F35 ומערכות נשק מתקדמות אחרות למדינות כלשהן במזרח התיכון. הסכם השלום עם איחוד האמירויות לא כולל שום סעיף בנדון, וארה"ב הבהירה לישראל שהיא תקפיד תמיד לשמור על היתרון האיכותי של ישראל", לשון ההודעה.

ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר כע"לשמאל ולרבים בתקשורת קשה לראות ראש ממשלה ישראלי מהימין שמביא שלום אמת: 'שלום תמורת שלום' ולא 'שלום תמורת שטחים'. אז הם ממציאים היום פייק ניוז. אבל מה לעשות, יש עובדות: ישראל לא נתנה, בניגוד לטענות בשמאל ובתקשורת, הסכמה כלשהיא לעסקת נשק כלשהיא בין איחוד האימרויות לארה״ב. להיפך, ארה״ב גם הבטיחה וחזרה והבטיחה שבכל מצב היא תשמור על היתרון האיכותי של ישראל. אלה העובדות".

שר הביטחון בני גנץ גנץ אמר כי "זה מטוס המערכה המתקדם ביותר שקיים בעולם, ולא טוב שמטוס כזה יסתובב במקומות אחרים", אמר בהצהרה. "אנחנו צריכים לדבר עם איחוד האמירויות ועם ארצות הברית, כדי לוודא שהאינטרסים הביטחוניים שלנו מתקיימים", הוסיף. "לא בהצהרות כלליות – אלא בדיבורים קונקרטיים, צריך לרדת לסעיפים ולוודא שאנחנו נותננים מענה לכל אתגר". גנץ הדגיש: "כל עוד אני שר הביטחון, לא יזוז פה דבר ללא תיאום. אפשר וצריך לעשות הסכם שלום תוך גילוי אחריות ביטחונית".

שר החוץ גבי אשכנזי אמר כי "אנחנו לא מכירים הבטחות ביטחוניות, ואם יש – הן ממילא לא נעשו ביידוע שלנו", אמר. "אנחנו לא מכירים הבטחות ביטחוניות כחלק מההסכם עם האמירויות", מסר בתדרוך לכתבים. "אם יש כאלה – הם לא נעשו בהתייעצות או יידוע שלי ושל משרד החוץ. העליונות הצבאית של צה"ל היא אחד הדברים החשובים בביטחון שלנו" – אמר אשכנזי.

"אנחנו נעשה את זה תוך אחריות מדינית, ביטחונית ולאומית. העליונות של ישראל היא הביטחון הלאומי שלנו", הוסיף אשכנזי. "אני מקווה שתהיינה מדינות נוספות שתצטרפנה להסכם הזה". אשכנזי ציין עוד כי "זה הסכם היסטורי משמעותי ביותר למדינת ישראל. הוא לא היה מושג ללא בניית תשתית רחבה של יחסים פורמליים. צריך לברך את הנשיא טראמפ, את ראש הממשלה ואת בן זאיד".

עוד בנושא:

חשיפה דרמטית: איחוד האמירויות תקבל מטוסי F-35 ומל"טים מארה"ב

בשווי של כ-3 מיליארד דולר: עסקאות נשק עם אבו דאבי; בכיר מוסד לשעבר: "אין בעיה במכירות"

נתניהו מכחיש: "הסכם השלום לא כלל שום הסכמה לעסקת נשק בין ארה"ב לאמירויות"

גנץ בהצהרה: "לא תקין שלא עודכנתי על ההסכם – צריך לשמור על עליונות ביטחונית" • צפו

נתניהו: "ארה"ב הבטיחה שבכל מצב היא תשמור על היתרון של ישראל" • צפו

אשכנזי: "לא מכיר הבטחות ביטחוניות לאימירויות, ואם יש – הן לא נעשו בידיעתי"

בכיר בבית הלבן מכחיש: "ההסכם כולל רק את הפרטים שפורסמו בהודעה המשותפת"

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture