Gershon Elinson/Flash90

פה אחד: בג"ץ דחה את העתירה נגד הנגשת מערת המכפלה לנכים ומוגבלים

עיריית חברון הערבית עתרה לבג"ץ בניסיון לעצור את המהלך, אך גם בג"ץ דחה את הערעור והנגשת קברי האבות לנכים תצא לפועל כמתוכנן • ‏"השאלה אינה אם יש מקום לביצוע עבודות ההנגשה, אלא הכיצד הדבר לא נעשה עד היום", כתבו

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם

בג"ץ דחה היום (חמישי) פה אחד את הערעור שהגישה עיריית חברון הערבית נגד הנגשת מערת המכפלה וקבע כי ההנגשה נובעת מהזכות לכבוד והזכות לשוויון. בעקבות הפסיקה התוכנית להנגשת המקום המקודש תצא לפועל כסדרה והעבודות במקום, שהתחילו לפני מספר חודשים, ימשיכו.

העותרים נגד עבודות ההנגשה, שביקשו להפסיק את העבודות במקום, היו מטעם עיריית חברון הפלסטינית, אך השופטים דחו את טענתם. בפסק הדין, שנכתב על ידי השופט יצחק עמית, ביקר האחרון את העותרים ותהה מדוע העירייה לא הנגישה את המערה קודם.

"הפקעה נועדה לצורך ציבורי ראוי של הנגשה, וההנגשה צפויה לשרת בעתיד גם את המוסלמים הבאים להתפלל באתר הקדוש", כתב. "מובן כי ככל שיש צורך בהנגשה גם בכניסה המיועדת למוסלמים, הרי שפתוחה הדרך לעירייה לטפל בנושא זה, ותמיהה היא הכיצד הדבר לא נעשה עד היום".

השופט עמית הוסיף, "לא נעלמה מעיננו הרגישות והמורכבות הפוליטית והדתית הקשורה למתחם מערת המכפלה. אולם גם המערערים אישרו כי הם מכירים בצורך להנגיש את האתר, ויש להצר אפוא כי גם נושא הומניטרי-אנושי זה הפך שלא בטובתו לסוגיה פוליטית וכר למחלוקת".

שי גליק, מנכ"ל בצלמו שהוביל את המאבק להנגשת המערה, בירך את החלטת בג"צ: "יש שופטים בירושלים! בג"ץ קבע שזכויות אדם יש לכל אדם ולא משנה איפה הוא גר ומהי אמונתו הדתית. אני רוצה להודות לכל הנוגעים בדבר ובפרט ראש הממשלה הנוכחי והקודם שאישרו את זה".

ח"כ משה אבוטבול הגיב: "אני שמח שבית המשפט העליון דחה את הערעור של עיריית חברון נגד הנגשת מערת המכפלה. לפחות קיבלנו היום גם בשורה טובה לאחר התקציב הקשה של ממשלת הגזירות. אני שמח ומאושר שגם בג"ץ הכיר בצורך הדחוף והמיידי להנגשת מערת המכפלה נושא שאני נלחם למענו כבר למעלה משנתיים בכנסת".

"ישבתי בדיון ובדברי לשופטים אמרתי כמה אני כנבחר ציבור תמה על עצם הדיון כאשר הנגשת מקום לבעלי מוגבלויות היא חובת המציאות כפי שהורו לי בתפקידי כראש העיר בית שמש, ובפרט במקום קדוש וציבורי כמערת המכפלה. כמו"כ ציינתי את האבסורד שכל העולם עמד על הרגלים רק כאשר לא הנגישו לשרה אלהרר את הגישה לועידת האקלים".

אבוטבול התחייב: אמשיך לפעול למען הנגשת המקומות הקדושים לבעלי מוגבלויות, ועוד עבודה רבה לפנינו כפי ההוכחות בדו"ח שביקשתי והזמנתי ממרכז המחקר והמידע של הכנסת שמתברר שכ-70% מהמקומות הקדושים בישראל אינם מונגשים כלל ורק כ-10% מונגשים באופן מלא. אני מודה לידידי שי גליק מנכ"ל ארגון 'בצלמו' על העבודה הטובה והמוצלחת, ועוד נכונה לנו עשיה משותפת במקומות נוספים לטובת אלפי היהודים היקרים המוגבלים ומעוניינים לשפוך את צקון לחשם לבורא עולם בקברות אבותינו הקדושים".

ח"כ קטי שטרית מהליכוד, מי שהובילה מספר דיונים בנושא בוועדות הכנסת, ברכה על החלטת השופטים ואמרה: "‏כשהתחלתי ביומי הראשון שלי בכנסת להיאבק למען הנגשת מערת המכפלה, ידעתי שזה יגיע גם לבג"ץ. אני מברכת את החלטת בית המשפט, הצדק יצא לאור, המערה תונגש והפעם זה סופי".

ח"כ אורית סטרוק, תושבת חברון כתבה: "ביהמ"ש העליון דוחה את ערעורה של עיריית חברון האנטישמית, עירייה המונהגת ע"י מחבל רוצח, ומכשיר סופית את פרויקט ההנגשה של מערת המכפלה. על הדרך מזכיר פסה"ד גם את זכות היהודים להתפלל במערה, זכות המצדיקה הפקעה".

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture