פעיל בכיר בחמאס הודה בחקירת השב“כ: איראן – מקור המימון העיקרי של הארגון

השב“כ עצר בישראל את מחמוד טועמה, פעיל בדרג הבכיר של חמאס בחו“ל • חקירתו חשפה ניסיון של חמאס להסלמה בהר הבית ושפכה אור על מקורות המימון של ארגון הטרור

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם

שירות הביטחון הכללי עצר את מחמוד טועמה, פעיל בדרג הבכיר בחמאס בחו"ל, עם הגעתו למעבר אלנבי באמצע חודש אפריל – כך הותר לפרסום אתמול בשעות הערב.

מחמוד מוחמד עיסא טועמה, יליד 51, נשוי ואב לשמונה, מתגורר בסעודיה משנות ה-70, מוצאו מטול כרם. החל את דרכו באחים המוסלמים בשנת 1983 והצטרף לחמאס כבר ב-1987 עם הקמת הארגון. טועמה כי החל משנת 2008 הינו חבר ב"מועצת השורא הכללית" של חמא"ס, בראשה עומד חאלד משעל – זהו גוף ההנהגה העליון של התנועה, הקובע את מדיניותה בכל הנושאים לרבות בתחום הצבאי.

מחקירתו בשב“כ עולה כי חמאס משתמשת בתנועה האסלאמית בישראל כארגון חזית לקידום מטרותיה ופעילותה בירושלים. טועמה מסר בחקירתו כי חמאס מנצלת את התנועה האיסלאמית בישראל להעברת כספים לפרוייקטים רבים בירושלים. דוגמא לכך הינו מימון שמעבירה חמאס לפרוייקט של התנא"ס בהר הבית הנקרא "במות הידע", במסגרתו במעטה של לימודי דת נשארים על הר הבית יום וליל צעירים שתפקידם האמיתי הינו נוכחות מתמדת ומניעת עליית יהודים להר.

עוד התברר כי חמאס משלמת לצעירים הללו משכורת קבועה של 4000-5000 ש"ח לחודש וכי טועמה מסר כי חמאס אינה חושפת את קשריה לתנועה האסלאמית וחבריה על מנת שלא לסבכה מול השלטונות הישראליים. טועמה העריך כי קיים קשר סודי בין ראא'ד סלאח להנהגת החמא"ס.

קרא עוד:

[postim]

טועמה מסר בחקירתו כי חמאס עומדת מאחורי הפרוייקטים של מוסד התנא"ס "עמאראה אל אקצא" אשר פעל למניעת ביקורי יהודים בהר הבית, באמצעות מערך של מאות פעילים אשר שהו מידי יום ביומו במתחם הר הבית. יצויין כי בחודשים האחרונים חלה עליה בפעילות האלימה שביצעו פעיליו בהר הבית, עד כי בחלק מהמקרים נאלצה משטרת ישראל לסגור את ההר לביקורי יהודים.

מצור הר הבית

חקירתו של טועמה העלתה קשר בין חמאס לבין ארגון ”האחים המוסלמי“ העולמי. טועמה עצמו החל את דרכו באחים המוסלמים בשנת 1983, וכמו פעילים רבים אחרים ב-1987 עם הקמת חמאס הצטרף לתנועה אשר מגדירה עצמה כזרוע הפלסטינית של האחים המוסלמים. לדברי טועמה, 8 נציגים של ”האחים המוסלמים“ יושבים במועצת השורא של חמאס, אשר קובעת את מדיניות חמאס ומנהלת את פעילותה.

טועמה מסר בחקירתו כי הן תורכיה והן קטר מארחות את מפקדות החמאס ובכיריהן, בין היתר קלטו את מרבית מגורשי עסקת שליט. שתי המדינות תומכות פוליטית ופומבית בחמאס ומעניקות לה תמיכה כספית.

ביחס למקורות המימון של חמאס והעברת כספים לישראל ולשטחים, גילה טועמה, אשר שימש כאחראי ועדת הביקורת הכלכלית בהנהגה המרכזית של חמא"ס, כי עד לאחרונה מקור המימון המרכזי של חמאס היה איראן. בשנה האחרונה זו הפסיקה את המימון, מה שגרם למצוקה כלכלית של התנועה. לצד זאת חמא"ס מפעילה שורה של חברות אזרחיות האחריות ליצירת הון עצמי עבור התנועה, רובן הגדול בסעודיה ובמדינות המפרץ, בעיקר בתחום הנדל"ן.

טועמה מסר פרטים אודות "פורום העסקים הפלסטיני" (PBF), גוף מרכזי נוסף באמצעותו עושה חמאס שימוש באנשי עסקים פלסטינים לקידום האינטרסים הכלכליים שלה. ה"פורום" הוקם על ידי אנשי חמא"ס ורבים מחבריו הינם פעילים או מזוהים עם חמא"ס, משרת את חמאס גם בהיבטים תודעתיים והסברתיים בנוסף לכלכליים.

PALESTINIAN-GAZA-ISRAEL-CONFLICT

עוד מסר טועמה פרטים על שורה של גופים בינלאומיים הנמנים על מערך המימון הגלובלי של חמא"ס, בהם גופים בסעודיה אליהם מועברות תרומות מרחבי העולם כמו "מוסד אלקדס הבינ"ל" ("מואססת אל-קודס א-דאוליה") וקואליציית הצדקה ("אאתלאף אלח'יר") בראשות יוסף אל-קרדאווי. טועמה הודה בחקירתו כי הציע לחברי ההנהגה המרכזית של חמא"ס להעביר כספים לפעילות חמא"ס בשטח מבלי שיתגלו, בין היתר על ידי קניית נדל"ן ומכירתו. לעניין זה הודה כי לפני מספר שנים העביר כ- 750,000 ריאל בכיסוי של בניית מסגד בטול כרם.

כתב אישום נגד מחמוד טועמה הוגש אתמול (ה') לבית המשפט הצבאי בשומרון.

אילוסטרציה: AFP

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture