תג מחיר מדיני: האמריקנים יצמצמו משמעותית את העדכונים לישראל משיחות הגרעין

הממונה האמריקנית על שיחות הגרעין: "במידע שהעברנו נעשה שימוש מניפולטיבי ופוליטי בישראל" • ביינר הודה היום כי הזמנת נתניהו בוצעה בחשאי ומאחורי גבו של הנשיא • בלשכת ראש הממשלה מכחישים את הדיווח על פגיעה ביחסים

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'

נאומו השנוי במחלוקת של ראש הממשלה בנימין נתניהו, המתוכנן להתקיים בעוד כשבועיים בפני שני בתי הקונגרס האמריקני, ממשיך לעורר סערה ומסרב לרדת מסדר היום, ככל שהמועד מתקרב.

בחדשות 2 פורסם היום כי מחלקת המדינה האמריקנית החליטה על צמצום דרסטי בהעברת המידע ובשיתופה של ישראל בשיחות המתנהלות בין איראן לשש המעצמות בנושא תכנית הגרעין של הרפובליקה האיסלאמית.

קרא עוד:

[postim]

על פי הדיווח, תת שר החוץ האמריקני וונדי שרמן, אשר ממונה מטעם הממשל על שיחות הגרעין, הודיעה כי תחדל לתדרך את הגורמים המדיניים בישראל ולעדכן אותם על המתרחש בשיחות. גם היועצת לביטחון לאומי סוזן רייס, הודיעה על צמצום משמעותי של קשרי העבודה השוטפים עם המועצה לביטחון לאומי במשרד ראש הממשלה, והעומד בראשה יוסי כהן.

האמריקנים מנמקים את הצעד החריף וחסר התקדים, בכך ש"בחומר נעשה שימוש מניפולטיבי ופוליטי בישראל", ומאשימים את נתניהו בהפיכת נושא ביטחוני בינלאומי לנושא פוליטי ולאמצעי לחתירה בפוליטיקה הפנימית של ארצות הברית.

הכחשות משני הצדדים: "היחסים תקינים והעדכונים נמשכים"

בבית הלבן ובחוגים הדמוקרטים בגבעת הקפיטול, רואים בנאומו המתוכנן של נתניהו פגיעה אישית בנשיא והבעת אי אמון גורפת בממשל ובשיקול דעתו בנושא הגרעין האיראני. סנטורים אמריקניים רבים האשימו את ראש הממשלה בניסיון לערער את מעמדו של הנשיא ובחבירה גלויה ליריביו הפוליטיים בקונגרס, ובראשם יו"ר בית הנבחרים, ג'ון ביינר.

בלשכת ראש הממשלה מיהרו להכחיש את הדיווחים, והצהירו כי "היחסים האסטרטגיים בין המדינות עמוקים". לטענת הלשכה, ראש המל"ל יוסי כהן ייצא בהמשך השבוע לוושינגטון כדי להשתתף בוועדה, ויפגוש את תת מזכיר המדינה שרמן ואת היועצת לביטחון לאומי רייס.

גם מהצד האמריקני יצאה הודעת הכחשה, אם כי לא נחרצת. בממשל אמרו כי "תת מזכיר המדינה שרמן נפגשה במינכן עם יוסי כהן ועם השר לענייני מודיעין יובל שטייניץ, והיא תראה את כהן שוב השבוע. המשא ומתן עם איראן היה כמובן הנושא העיקרי של השיחה. מזכיר המדינה קרי ממשיך את השיחות שלו עם ראש הממשלה נתניהו בנושא הזה וכך זה היה תמיד".

ביינר: הזמנתי את נתניהו בחשאי, כדי שאובמה לא יפריע

האיש שחולל את כל המהומה, יו"ר בית הנבחרים ג'ון ביינר, הודה היום בריאיון לתקשורת האמריקנית כי לא רצה שהנשיא ברק אובמה יידע מראש על הזמנת נתניהו לנאום, לדבריו, כדי שלא יוכל לסכל את ההזמנה. "זה לא סוד שיש טינה של הבית הלבן כלפי נתניהו, אני לא רציתי שהם יפריעו וימחצו את מה שאני חשבתי כהזדמנות".

ביינר גם הסביר את החלטתו להזמין את נתניהו בקרבה כה בולטת לבחירות בישראל, אשר על פי מתנגדי הנאום נועד לתעמולת בחירות של ראש הממשלה על גבו של הנשיא והעם האמריקני. "חשוב שהקונגרס והציבור האמריקני ישמעו אותו. זהו מסר חשוב שחשוב שהעם האמריקני צריך לשמוע", אמר ביינר, יריבו הפוליטי המר והניצי של הנשיא אובמה.

תאריך היעד לסיום שיחות הגרעין הוא 24 במרץ, שבוע בדיוק לאחר הבחירות בישראל. בירושלים חוששים מאוד כי ההסכם המתגבש הנו כניעה לדרישות האיראניות וגושפנקא בינלאומית להיות איראן מדינת סף גרעינית. בממשל האמריקני עושים מאמצים גדולים כדי להגיע להסכם עד המועד הנקוב, ועל פי דיווחים של דיפלומטים מערביים המקורבים לשיחות, מוקדם עדיין מכדי לקבוע האם המשא ומתן הנוכחי יוביל להסדר כולל או דווקא יעלה על שרטון.

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture