ג'ון בולטון

טראמפ מינה יועץ חדש לביטחון לאומי: הסכם הגרעין לאן?

היועץ החדש לביטחון לאומי ג'ון בולטון נבדל מקודמיו בהתנגדותו הנחרצת להסכם עם האיראנים • שרי החוץ של גרמניה וצרפת יגיעו לישראל בתחילת השבוע הבא, כשבמוקד ביקורם המאמץ האירופי לבלום את פרישתה של ארה"ב מההסכם ואת הטלת הסנקציות על איראן

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם

יותר משנה לאחר כניסתו לתפקיד, נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ מינה ביום שישי יועץ חדש לביטחון לאומי של ארצות הברית, בפעם השלישית. מינוי ג'ון בולטון לתפקיד היא בשורה נוספת לישראל לאחר מינוי מייק פומפאו לתפקיד מזכיר המדינה, שניהם מתנגדים חריפים להסכם הגרעין עם איראן. בולטון מתנגד לחלוטין להסכם הגרעין עם איראן תוך דרישה שארצות הברית תבטל אותו באופן חד צדדי.

המשמעות המיידית של מינוי בולטון היא כנראה שב-12 במאי יודיע נשיא ארצות הברית שהוא יוצא מהסכם הגרעין, אותו כינו השניים כגרוע בהיסטוריה. לאחרונה דווח על ניסיונות קדחתניים בין דיפלומטים מארצות הברית ומדינות אירופה להגיע להסכמה על סנקציות שיוטלו על איראן בתחומים שהסכם הגרעין לא מכסה: הטילים הבין יבשתיים, התמיכה בטרור ומעורבותה בנעשה במדינות אחרות באזור. בכך מינוי בולטון עשוי אולי להביא להאצת התהליך ואולי אפילו להסכמה איראנית לכמה צעדים בגלל החשש ממנו.

אם ארצות הברית תצא מההסכם, הוא יישאר בעינו, טכנית. במצב שכזה, קיימת אפשרות שאיראן תודיע שההסכם מבוטל, שערב הסעודית תצטרף למרוץ החימוש הגרעיני במזרח התיכון, ושעון העצר לקראת תקיפה ישראלית יואץ. על כל פנים, טראמפ, בסבירות גבוהה, לא ייצא למבצע צבאי נגד איראן. מעורבות נוספת במזרח התיכון אינה דבר שהוא מייחל לו.

טראמפלנד: טילרסון פוטר, פומפאו מזכיר מדינה, הספל ראש הCIA • סקירה

בינתיים באירופה מנסים לרצות את טראמפ בכדי שיישאר בהכסכם: משרד החוץ של גרמניה הודיע על ביקור צפוי של שר החוץ הייקו מאס בישראל וברשות הפלסטינית בתחילת השבוע הבא. מאס, שכיהן קודם לכן כשר המשפטים, היה אמור להגיע לכנס נגד האנטישמיות שהתקיים השבוע במשרד החוץ בירושלים, אך לאחר מינויו לשר החוץ הוחלט לדחות את הביקור.

השבוע שוחח ראש הממשלה בנימין נתניהו עם קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל ועם שר החוץ מאס ובירך אותם על הרכבת הממשלה החדשה. השלושה סיכמו על ביקור שייערך בהקדם. היום הודיע משרד החוץ על הביקור, שבמהלכו ייפגש מאס עם נתניהו, עם הנשיא ראובן ריבלין ועם יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן. כמו כן, הוא יבקר במוזיאון יד ושם ויקיים מפגש עם ניצולי שואה.

במקביל, ביום ראשון צפוי להגיע לישראל לביקור ראשון שר החוץ הצרפתי ז'אן איב לה דריאן. במוקד שני הביקורים יעמוד המאמץ האירופי לבלום את פרישת ארצות הברית מהסכם הגרעין עם איראן ואת הטלת הסנקציות החדשות על טהראן בשל תכניות הטילים הבליסטיים שלה ומערבותה במימון ארגוני טרור באזור.

יחד עם בריטניה, גרמניה וצרפת מובילות בשבועות האחרונים מאמץ מוגבר לקראת ה-12 במאי, המועד האחרון שהציב נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ לגבי נסיגה של ארצות הברית מהסכם הגרעין, ולהראות לטראמפ שניתן להתמודד עם פעילותה של איראן במזרח התיכון בדרכים אחרות. לפי דיווח בסוכנות הידיעות רויטרס בשבוע שעבר, נציגים של שלוש המעצמות האירופיות וארצות הברית ניהלו בשבועות האחרונים שיחות בנשוא, וכעת הם מנסים לגבש חבילת סנקציות של האיחוד האירופי על איראן, שתשכנע את וושינגטון להישאר בהסכם הגרעין.

"היהודים וישראל חשובים לו": בקהילה היהודית בברלין מרוצים ממינוי שר החוץ החדש

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון
0 0 הצבעות
דירוג הכתבה
1 תגובה
ישנות
חדשות המדורגות ביותר
Inline Feedbacks
הצגת כל התגובות

חיובי ביותר

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture