Hadas Parush/Flash90

החרדים נוהרים לפריפריה: מעלה אדומים מציגה – איכות חיים תורנית

'מקומי JDN' ממשיך בסדרת הכתבות על התפתחות הקהילות החרדיות בערי הפריפריה • מהנתונים המרשימים ניתן ללמוד כי רבים מחליטים לקבוע את מושבם בערים אלו • השבוע: הקהילות החרדיות המתפתחות במעלה אדומים המהוות את הגרעין הראשוני לחיי איכות תורניים • פרק תשיעי בסדרה

כתבות נוספות בנושא:

הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
אורח בחתונה שיחק: 5 פצועים בהם שלושה בינוני מפיצוץ נפץ באולם בב"ב
בקרב בלימה: השחקן היהודי שהפך לנשיא מנסה להציל את אוקראינה
חיפה נגד מיכאלי: "הפעלת הרכבלית בשבת היא בניגוד גמור לסיכומים בנושא"

'מקומי JDN' ממשיך במעקב אחר הקהילות החרדיות המתפתחות בערי הפריפריה. בסדרת כתבות המתפרסמות בחודשים האחרונים אנו מנסים לעקוב אחר מגמת המעבר של אלפי משפחות חרדיות לערי הפריפריה. בשבוע שעבר סיקרנו בהרחבה את ההתפתחות החרדיות במגדל העמק והשבוע נסקר את הקהילות החרדיות במעלה אדומים. בשל קרבת העיר לירושלים (10 דקות נסיעה), רבים מאמינים כי הקהילה החרדית במקום צפויה לקלוט משפחות רבות.

במעלה אדומים מתגוררים כ-250 משפחות חרדיות איכותיות במיוחד, המהוות גרעין ראשוני להתיישבות חרדית בעיר. בשל העובדה שרוב תושבי העיר הינם דתיים, החרדים מתקבלים במקום בהערכה וביחסי שכנות טובים. בבחירות האחרונות קיבלה מפלגת ש"ס 1,486 קולות בעיר ויהדות התורה 355, מספרים אלו מלמדים כי תושבים רבים בעיר תומכים בחרדים למרות שאינם משתייכים למוסדות או לאורח החיים החרדי.

בעיר למעלה ממאתיים משפחות מהזרם הספרדי אשר מתחלקות בין שתי הקהילות המרכזיות – "אור החיים" בנשיאות חבר מועצת חכמי התורה הגאון הרב ראובן אלבז שליט"א וקהילת "שלום לעם" בנשיאות ראש ישיבת אהבת שלום הגאון הרב יעקב הלל שליט"א.

קהילה נוספת ומרתקת בעיר היא הקהילה הליטאית בראשות אב"ד מעלה אדומים הגאון הרב אברהם יחיאל דויטש שליט"א שעומד בראשות מוסדות "תלמידי הכתב סופר". הקהילה מונה כ-30 משפחות ומשמשת כמגדלור רוחני בעיר.


אב"ד מעלה אדומים אצל מרן שר התורה עם סידור היעב"ץ שהוציא לאור

במעלה אדומים למעלה מ-50 בתי כנסת וברבים מהם מתקיימים שיעורי תורה הנמסרים על ידי חברי הקהילות. כמו כן, אוצר ספרים ענק עם עשרות אלפי ספרים תורניים משמש כמקום מפגש תורני עבור חברי הקהילה. בעיר פועלים חמישה כוללים לאברכי העיר לצד כוללי ערב, כוללי שישי ומוצ"ש, ישיבת בין הזמנים, אבות ובנים ומוסדות תורניים רבים.

בעיר פועל תלמוד תורה אותו הקים ח"כ לשעבר וממייסדי תנועת ש"ס, הרב ניסים זאב. לצד הת"ת הקים הרב זאב גם בית ספר בית יעקב עבור בנות האברכים. כמו כן, ילדים רבים מהעיר לומדים במוסדות בירושלים הסמוכה. בנוסף בעיר מספר גני ילדים ומעונות.

כאמור, לקהילה החרדית תמיכה רבה, כך, למרות שבאופן יחסי מספר החרדים בעיר נמוך, במועצת העיר חברים שני נציגים (מתוך 15) מטעם מפלגת ש"ס. העירייה מקיימת פעילות רבה עבור התושבים החרדים, כמו אוטובוסים חינם למירון בל"ג בעומר, טיולים לישיבת בין הזמנים, ונסיעות לקברי צדיקים.

לצד החיים התורניים התוססים, מעלה אדומים מציעה עושר גשמי רב. העיר מהיפות ומטופחות בארץ ואף זכתה בעבר בתואר העיר היפה ביותר בישראל, בקטגורית הערים הקטנות. תושב עמו שוחחנו מספר בהתלהבות: "כל העיר מלאה בפארקים, גני שעשועים, גינות כושר, מרחבי דשא ואגם גדול. פשוט הכל ירוק".


שיעור לנאמני חיים הרב דויטש והרב נגארי

ממעלה אדומים נשקפים נופים מיוחדים במינם. בצפון ובמערב – הרי ירושלים כשהבולטים בהם הר הצופים והר הזיתים יוצרים נוף עוצר נשימה. לכיוונים מזרח ודרום נשקפים נופי מדבר קסומים. ניתן לצפות אל מעבר לירדן אל הרי אדום ומואב. ומהמקומות הגבוהים בעיר אף רואים את ים המלח.

הקרבה לירושלים – 10 דקות נסיעה ברכב מגבעת התחמושת בירושלים למעלה אדומים יוצרת תחבורה ציבורית ברמה גבוהה. תדירות האוטובוסים מהעיר לירושלים היא הגבוהה בארץ- ממוצע של אוטובוס כל 4 דקות בשעות השיא (6 עד 8 בבוקר). ממעלה אדומים לירושלים יש למעלה מ-15 קווים שונים, ובשעות השיא (3 עד 6 אחרי צהרים) יוצא אוטובוס כל שתי דקות למעלה אדומים.

תושב העיר מספר על חווית התחבורה הציבורית בעיר, "מי שנוסע מצומת בר אילן למעלה אדומים בתחבורה ציבורית, יגיע למעלה אדומים מהר יותר מאשר מי שנוסע משם לפסגת רמת שלמה, רמות ד', בית וגן, קריית יובל, הר נוף, גילה, או תלפיות". למרות התחבורה הנוחה לבירה, הוא מדגיש כי תושב שלא לומד או עובד מחוץ לעיר אין ממש צורך בכך, "יש בעיר כל מה שצריך. סניפים של כל רשתות המזון המובילות בארץ, כל קופות החולים פה עם מרפאות ענקיות שנותנות את כל השירותים, מרפאת טרם גדולה במיוחד, ביטוח לאומי, בנקים, סניפי דואר, ומשרד הפנים".

מקור התעסוקה המרכזי בעיר זהו אזור תעשייה מישור אדומים הנמצא במרחק 3 דקות נסיעה מהעיר ובו כ-350 מפעלים. נשות אברכים רבות מוצאות במקום עבודה ברמה טובה.

למרות השפע הגשמי, מחירי דירות במעלה אדומים נוחים במיוחד. כך, בשכונות שמתרכזים בהם שומרי התורה – הנחלים, כלי שיר, והמצדים, ניתן למצוא דירת 3 חדרים במחיר של מיליון ש"ח. גם שכירות דירה בעיר אינה יקרה ונעה סביב 3000 / 3200 ש"ח.

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
0 0 הצבעות
דירוג הכתבה
3 תגובות
ישנות
חדשות המדורגות ביותר
Inline Feedbacks
הצגת כל התגובות

כתושב מעלה אדומים לשעבר שעזב את דירתו ועקר את משפחתו לירושלים כי לא היה מוסדות תורניים מתאימים לילדי ראש עיר שונא חרדים בתחילת שנה שעברה כל ילדי החרדים התחילו את השנה במדשאות המטופלות מול כיכר הערייה את זה לא ביקרתי בכתבה עיר חילונית שונאת חרדים!

אני גרה במעלה אדומים ורוב החרדים כאן חוזרי בתשובה ויש מכומות של מיזרוחניקים, ואין פה בתי ספר חרדים !!!!!! הבית ספר של נוות ישראל זה לא ממש בית ספר כל פעם מעבירים אותם למקום אחר אני , מרחמת על הילדים שלומדים שמה , וראש העיר לא רוצה לפתוח בית ספר לחרדים , אז אל תתפתו ממה שרשום כאן !!!!!!!!

נכון מזה צודק יוסף אני כל יום צריחה לעלות לירושלים וביגלל הפקקים אני לא באה לבית ספר בזמן וזה מעצבן

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture