צילום: Rishwanth Jayapaul

שִׁירַיִם פותח זמן "א-ל-ו-ל" בקפסולה: הסערה בסאדיגורה והאבל הכבד בטעלז

יעקב מלמד מביא תיעודים וסיפורים בלעדיים שיספקו הצצה אל מאוחרי הקלעים לנעשה בחצרות הקודש, היכלי הישיבות ובמעונם של גדולי הדור • השבוע: סיקור נרחב מהמעמדים בחצר חסידות סאדיגורה האבלה, תיעוד נדיר ממעונו של האדמו"ר מבעלזא, שמחת הנגיד הרבני בלונדון, היארצייט של הסטייפלר, מפגש משונה בקאנטרי, והנייעס בעולם הישיבות

כתבות נוספות בנושא:

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם

מכשירו המוגן של 'שיריים' לא ידע שקט השבוע, הוא צלצל בכל רגע נתון, מעברו של הקו השני היו מאות אנשים שניסו לדלות ממנו פרטים על צוואתו של כ"ק האדמו"ר מסאדיגורה זצוק"ל שנסתלק לבית עולמו לפני כשבוע וחצי. 'שיריים' שידע את דבר הצוואה וסערתה עוד מיד כשנפטר הרבי, מילא את פיו מים ולא שחרר אף פיסת מידע, גם לא לחבריו הקרובים ביותר.

אבל למה להקדים את המאוחר, ראשית כל, המוני קוראי 'שיריים' הנאמנים פנו בשבוע האחרון לכותב המדור ושאלוהו מדוע המדור בושש מלהגיע בשבוע החולף, אחד אף טען בקול עצוב, "בכל ליל שישי, קרוב לחצות לילה אני קונה מנת צולנ'ט מתיישב ואוכל תוך כדי קריאת מדורך המוצלח, השבוע המתנתי והמתנתי ובסוף וויתרתי על הצול'נט, כי צולנ'ט בלי 'שיריים' בליל שישי, זה כמו קולה בלי גזים". 'שיריים' נהנה למשמע ההברקה, אך הוא שב ומתנצל מעל גבי זאת ובאמת כנה הוא יאמר כי הסתלקותו של האדמו"ר מסאדיגורה גרמה לו לאבל כבד, והמדור היה ממנו והלאה. "השבוע" מבטיח 'שיריים' "המדור ייתן הצצה מיוחדת לשבוע הסוער בחסידות סאדיגורה", ואם 'שיריים' מבטיח אז הוא מקיים. אם כן הבה ונצא לדרך.

הכל התחיל ביום שני כ"א אב, 'שיריים' שכבר היה אחרי יום עמוס תכנן ללכת לנוח קמעא, אלא שאז הפלאפון רטט, מעבר לקו עמד אחד מידידיו הטובים ועדכנו כי מצבו של האדמו"ר מסאדיגורה החמיר, 'שיריים' שדיווח על כך לראשונה, נכנס לדאגה כנה לשלומו של האדמו"ר, שעתיים לאחר מכן הוא הבין שהמצב באמת קשה. וכך סמוך לשעה 1:20 בלילה, 'שיריים' מתעדכן כי 'נשבה ארון האלוקים'. התחושה הראשונה הייתה – הלם. 'שיריים' שאחרי הכול הוא עיתונאי קר כקרח, מיהר ושרטט על גבי בימת האתר את קורות חייו של הרבי הנערץ.

ושנתו של 'שיריים' נדדה. הוא לא הפסיק לחשוב על הרבי, על הייסורים שעבר, על החסידים היתומים שנשארו ללא אב, ועל עולם החסידות כולו שאיבד את אחד מגדולי מנהיגיה. עם שחר מיהר 'שיריים' לבני ברק שם באישור מיוחד הוא הצליח להיכנס לבית המדרש הגדול של החסידות וכך כשהוא אומר תהילים בסמוך למיטת הרבי הוא המתין לבואם של בני הרבי זצ"ל ולתחילת מסע ההלוויה.

תחילה נכנס האדמו"ר מבוהוש ששהה בתקופה האחרונה במנוחת 'בין הזמנים' בבית וגן. הרבי נכנס כשאבל כבד עוטף את פניו, וכך הוא נעמד בסמוך למיטת ממשיך בית רוזי'ן ואמר פרקי תהילים.

מי שעמד בצד ועיניו זלגו דמעות כמים, היה האדמו"ר מוווערצקי שהגיע עם הגארט'ל הרחב כמנהג שיסודותיו בהררי קודש, 'שיריים' שעמד במרחק קצר ממנו הצליח לתעד את הרבי. ואפרופו הרבי מווערצקי, בסיום ההלוויה שמע 'שיריים' כיצד הרבי מאחל לסובביו 'כתיבה וחתימה טובה' ומיד הוא נתמלא בפחד וחלחלה לקראת ה'ימים הנוראים' הבאים עלינו לטובה.

מיד לאחר מכן נכנס בנו הגדול של הרבי זצ"ל, הרה"צ רבי מרדכי שלום יוסף שליט"א ונפרד מאביו בדמעות של צער, 'שיריים' הביט שוב ושוב בבן הגדול וראה כיצד ההדר הרוזניא'י שפוך על פניו.

והבן הצעיר שבנשואים, הרה"צ רבי יצחק יהושע העשיל שליט"א אשר מונה על פי צוואת אביו לשמש ככ"ק האדמו"ר מסאדיגורה שליט"א הגיע להיפרד מאביו הגדול, עיניו זלגו דמעות והוא התייפח בבכי קורע לב, החסידים שראו את הבן האהוב של הרבי נפרד מאביו החלו בוכים גם כן, ותחושה נוראית אפפה את היכל בית המדרש.

ומי שעמד בפינת רחוב עזרא וליווה את מיטת הרבי על פי ההנחיות היה האדמו"ר מסטריקוב בני ברק שליט"א שסיפר לסובביו מעשים מיוחדים מכ"ק האדמו"ר מסאדיגורה זצוק"ל, 'שיריים' נדחף אף הוא למקום ושמע כמה סיפורים מיוחדים.

ומי שליווה את הרבי באופן נדיר בסמוך לבית החיים בגבעתיים היה כ"ק האדמו"ר מגור שביכה את לכתו של אחד מחברי מועצת גדולי התורה שפעל רבות למען היהדות החרדית בארץ הקודש. שוקי לרר שמיהר למקום הצליח להשיג תיעוד כמו שרק הוא יודע.

וממסע ההלוויה לימי ה'שבעה' אז עלו כל גדולי האדמורי"ם לבית המדרש של סאדיגורה ברחוב גוטמכר בבני ברק ונחמו את האבלים בני האדמו"ר זצ"ל, גם האדמו"ר מויז'ניץ הגיע היישר ממעון הנופש בצפת וניחם את הבנים, במשך דקות ארוכות הוא שוחח על פועליו הכבירים של האדמו"ר זצוק"ל ואף שמע על הקשר העז בין בית סאדיגורה לבית ויז'ניץ. שוקי לרר תיעד.

והשבוע הסוער בבית סאדיגורה הסתיים בכך שהאדמו"ר שליט"א התפלל את תפילת יום כיפור קטן ותפילת מנחה בחדר התפילה של אביו, לאחר התפילה יצא הרבי אל החסידים ונשא את דרשתו הראשונה בשגב ימי חודש אלול. מיד לאחר מכן שוררו החסידים לכבודו, דבר שאפשר לכנותו כ'הכתרה' של ממש. 'שיריים' מבטיח להמשיך ולעקוב על הנעשה בחסידות מפוארה זו ולעדכן בכל העת.

ומסאדיגורה לשאר הדברים שעשו את השבוע האחרון. גאב"ד קארלסבורג שליט"א ששוהה בימים אלה באתרא קדישא מירון, ישב בסמוך לציון התנא האלוקי רבי שמעון בר יוחאי זיע"א ושקד על תלמודו כהרגלו, מי שהגיע להיוועץ עמו באופן חריג היה המרא דאתרא של ביתר הגרח"א וייס שליט"א ששוחח עם הגאב"ד ארוכות.

ובסעודת הילולא של הרה"ק מסאטמאר זיעוכי"א שערך גאב"ד קארלסבורג שליט"א במירון, הגיע להשתתף באופן מפתיע הגאון בעל ה'אהלי ישועה' הרה" ג ר' ישראל יצחק קלמנוביץ שליט"א, גאב"ד קארלסבורג יצא מגדרו וכיבדו בצורה בלתי שיגרתית.

ואפרופו סאטמאר. הגה"צ רבי חיים צבי טייטלבוים, רב חסידי סאטמר בירושלים ובנו הגדול של הרבי מסאטמר, הגיע לביקור בבית הנגיד ר' אליש אנגלנדר ובבית משפחת הנגידים הידועה לבית גרוס בעיר לונדון, לטובת ישיבת סאטמר השוכן במושב קוממיות. 'שיריים' שלו שליחים בכל העולם מגיש תיעוד.

ולמרות גל השמועות. כ"ק האדמו"ר מבעלזא שליט"א התפלל השבוע את תפילת המנחה במעונו זמן קצר קודם השקיעה, 'שיריים' אף מגיש תיעוד מן הקודש פנימה.

והאדמו"ר מראחמסטריווקא התקשר בפלאפון הנייד של אחד מגבאיו לנגיד הרבני רבי אליש אנגלנדר ואיחל לו ברכת מזל טוב לרגל שמחת נישואי נכדו. שוקי לרר תיעד.

וביארצייט של מרנא בעל ה'קהלות יעקב' זיע"א הגיע 'שיריים' לשפוך שיח בציונו הקדוש שבבית החיים בבני ברק שם ראה את הגאון רבי ישראל דרדק שליט"א תלמידו ונאמנו הקרוב של מרן שר התורה הגר"ח קנייבסקי שליט"א כשהוא מעתיר בתפילה ובתחנונים לישועת הכלל והפרט כשהוא עטוי במסיכה על פי כל כללי הזהירות.

והאדמו"ר החדש משומרי אמונים שליט"א שקם השבוע מה'שבעה' נשא דברי חיזוק לקהל החסידים לרגל פתיחת זמן אלול.

והאדמו"ר מניקלשבורג שליט"א הידוע באהבת הבריות שיש לו, נצפה עומד ברחובות הקאנטרי בארצות הברית כשהוא מחלק מיני מתיקה לעוברים והשבים גם לאלו הלא יהודיים, 'שיריים' התרגש.

וגאב"ד זכרון מאיר הגר"ח וואזנר שליט"א יצא ממעונו לישיבת 'חכמי לובלין' לאמירת תפילת יום כיפור קטן כנהוג בכל ערב ראש חודש, ובערב ראש חודש אלול בפרט. הגאב"ד נשען על הגבאי שהיה עטוי במסיכה על פי כל הנחיות הזהירות.

'שיריים' שקפץ לביקור קטן ברחובות ראה שם את כ"ק האדמו"ר מקרעטשניף קרית גת שליט"א כשהוא מעתיר לישועת הכלל והפרט באוהל אבותיו הקדושים. התיעוד לפניכם.

והאבל הכבד בארצות הברית עם הסתלקותו לשמי מעלה של ראש ישיבת טעלז בשיקאגו הגאון רבי חיים דב קלער זצוק"ל גרמה לעצב גדול אצל כל בני היהדות החרדית של אמריקה, מסע ההלוויה יצא משיקאגו ומשם לליקווד ולאחר מכן לארץ ישראל שם נטמן הראש ישיבה בבית החיים בבני ברק למנוחת עולמים. בניו של ראש הישיבה הגיעו יחד עם המיטה וקבלו תנחומים.

ובערב ראש חודש אלול נעמד כ"ק האדמו"ר ממיאלען שליט"א ואמר את סדר תפילת 'יום כיפור קטן' בזעקות ובתחינה לישועת הכלל והפרט. האדמו"ר אמר את התפילה כשהוא עטור בתפילין ועטוף בטלית ו'שיריים' ממהר להגיש ווידיאו.

והפוסק מבני ברק הגאון רבי יהודה אריה דינר שליט"א ערך את שמחת הבר מצווה לנכדו בגג בית המדרש של 'לדרמן' על פי כל ההנחיות מי שצילם הוא לא אחר מתלמידו הצלם דוד קשת.

וקצת לנייעס בעולם הישיבות. משגיח ישיבת "אור אלחנן" הקטנה הגר"מ פיש אשר מכהן בישיבה למעלה מ-20 שנה עובר בתחילת הזמן לכהן כמשגיח בישיבתו של הגרש"ב סורצקין – ישיבת "עטרת יוסף" בבני ברק. 'שיריים' מאחל בהצלחה.

וראש הישיבה הגאון רבי ברוך מרדכי אזרחי שליט"א השתתף השבוע בשמחת אירוסי תלמיד ברחובה של עיר ועורר את התלמידים לקראת חודש אלול. 'אוטוטו א-ל-ו-ל! זעק ראש הישיבה. צילום: קובי כץ.

ומכאן לשמחות של השבוע האחרון. תחילה לשמחת הבר מצווה לבנים התאומים של הרב אבי סרוסי שליט"א נאמנו של מרן שר התורה הגר"ח קנייבסקי שליט"א שערך את השמחה הגדולה במרפסת גדולה אי שם במגדלי בסר בבני ברק. 'שיריים' שהגיע לאירוע לא מסתפק בזה ומאחל שוב פעם לידידיו, מזל טוב!

והרב יוסי ערבליך יו"ר ארגון ל'מענכם' חגג את שמחת האירוסין לבנו מחשובי תלמידיי ישיבת 'בית מדרש עליון' על פי כל ההנחיות ובאירוע מצומצם, לשמחה הגיעו כל המי ומי בראשות גדולי תורה וראשי ישיבות, 'שיריים' ראה גם את הגאון רבי שרגא שטיינמן שליט"א ואת הגאון רבי סיני הלבארשטם שליט"א כשהם מפארים את שולחן המזרח של השמחה. מזל טוב.

ורגע לפני סיום 'שיריים' מעדכן את קוראיו הרבים שהוא עדיין לא יצא לחופשה זאת בשל עומס העבודה שלו, יתכן מאוד ש'שיריים' יפצה את עצמו במסע אי שם מאחורי הים אל התפוח הגדול שם יפוש קמעא בתקווה להחזיר חזרה לקוראי האתר משהו מיוחד שיפורסם כאן מעל גבי האתר לקראת ימי הרחמים והסליחות.

וימי האלול מחזירים בכל שנה בשנה את 'שיריים' לימים היפים של הישיבה, הגעגועים הללו צפים בעוז, אז אליכם בחורים שעדיין בין כותלי הישיבה, נצלו את הזמנים הללו, זמנים שייחרטו עמוק עמוק בליבכם. חזקו ואמצו בחורי ה'קפסולות' בכל אתר ואתר. שבת שלום יהודים.

הכתבות המעניינות ביותר

המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון
0 0 הצבעות
דירוג הכתבה
1 תגובה
ישנות
חדשות המדורגות ביותר
Inline Feedbacks
הצגת כל התגובות

נימה קלה של זלזול

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture