טראמפ דרש, ונתניהו מגבש חבילת הטבות לפלסטינים

ראש הממשלה אמר לשרים החברים בקבינט כי מלבד ריסון הבנייה בשטחים, יש להתנהל בחכמה גם באישורי הבנייה בירושלים. נתניהו הדגיש כי טראמפ נחוש להשיג עסקה מול הפלסטינים, ולדרישת ארה"ב, הוא יגבש חבילת הטבות כלכליות לפלסטינים. בנט התנגד והציג דרישות

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם

מלבד ריסון הבנייה בהתיישבות היהודית מחוץ לקו הירוק, עדכן ראש הממשלה בנימין נתניהו את השרים החברים בקבינט המדיני-בטחוני בישיבה הלילית בליל שישי האחרון, כי ממשל טראמפ דורש מישראל לבצע שורה של מחוות וצעדים בשטח כלפי הפלסטינים גם בגדה המערבית וגם ברצועת עזה שיהיו בעלי השפעה מיידית על המצב הכלכלי.

על פי דיווח בעיתון הארץ, בישיבה הדגיש נתניהו בפני השרים כמה פעמים כי טראמפ נחוש להביא להתקדמות בנושא הישראלי-פלסטיני ולהשיג עסקה בין הצדדים. המסר של נתניהו היה כי הוא עדיין לא יודע בדיוק כיצד טראמפ רוצה להתקדם בנושא הישראלי-פלסטיני, אולם חשוב שישראל תהיה הצד שמפגין רצון טוב ולא תיתפס כמי שמכשילה את המהלך האמריקאי.

נתניהו ציין בהקשר הזה כי בשל כך הוא מתכוון להיענות לדרישה האמריקאית הנוספת לבצע צעדים בגדה המערבית וברצועת עזה בעלי פוטנציאל להשפעה חיובית מיידית על הכלכלה הפלסטינית. נתניהו לא פירט בדיוק על אילו צעדים מדובר, אולם כמה מהשרים בחדר הבינו מדבריו כי ייתכן שאחד המהלכים יכלול מתן אישור לבנייה פלסטינית בשטח C, בו יש לישראל שליטה ביטחונית ואזרחית מלאה.

השר נפתלי בנט, שטרפד בעבר נסיונות של נתניהו לקדם צעדים דומים, הציג גם בדיון ביום חמישי בלילה הסתייגות מסוימת. בנט אמר לנתניהו כי הוא מצפה שהצעדים שישראל תבצע בשטח והמחוות כלפי הפלסטינים לא יחרגו למהלכים בעלי משמעות מדינית. יו"ר הבית היהודי הוסיף כי אם נתניהו כן ישקול צעדים כאלה הוא מצפה שהנושא יובא מחדש לדיון ואישור בקבינט. היום (ראשון) מכנס נתניהו ישיבה עם מתאם הפעולות בשטחים יואב מרדכי וגורמים נוספים כדי לגבש את חבילת הצעדים.

למרות שבלשכת ראש הממשלה הדגישו בימים האחרונים כי לא יהיו מוגבלות על בנייה בשכונות היהודיות שמעבר לקו הירוק בירושלים, במהלך ישיבת הקבינט נשמע נתניהו פחות נחרץ ורמז כי לא תתרחש נורמליזציה מוחלטת בסוגיה הזו. "אין מגבלות על בנייה בירושלים אבל נצטרך להתנהל בחוכמה", אמר נתניהו לשרים תוך שהוא רומז שייתכן שבמידת הצורך כן יוטלו הגבלת מסוימות על הבנייה בעיר.

בנוסף, נתניהו עדכן את השרים כי הוחלט לצמצם את פעילות ועדת התכנון העליונה של המינהל האזרחי שמאשרת תוכניות בנייה בהתנחלויות. במקום אחת לשבוע כפי שנהוג, הוועדה תכונס אחת לשלושה חודשים בלבד. נתניהו הסביר לשרים כי כל כינוס של הוועדה במהלכו מתפרסמות החלטות על תוכניות בנייה, אפילו אם מדובר בהחלטות טכניות בלבד, גורר עמו פרסומים בתקשורת שמביאים לחיכוך ומתיחויות עם הקהילה הבינלאומית. צבירת התוכניות שדורשות אישור והבאתן לדיון אחת לשלושה חודשים יצמצמו את הרעש הבינלאומי, הבהיר נתניהו.

עם זאת, לצמצום פעילות ועדת התכנון עשויה להיות השפעה על היקף התוכניות שיאושרו ועל קצב קידומן. בכיר במועצת יש"ע ציין כי פחות ישיבות של הועדה משמעותן האטה של הליכי התכנון. לדבריו, מספיק שנתניהו או ליברמן יבטלו כינוס אחד של הוועדה מסיבות טכניות לכאורה כדי ליצור מצב שבו במשך חצי שנה לא מאושרת אף תוכנית בנייה.

נתניהו הבהיר עוד לשרים כי יוטלו הגבלות נוקשות יותר ופיקוח הדוק יותר על בנייה במאחזים הלא חוקיים. ההערכה היא שלא תתאפשר כל בנייה נוספת במאחזים הלא חוקיים הקיימים וכי מאחזים לא חוקיים חדשים יפונו תוך זמן קצר.

נתניהו אמר לשרים כי על אף שמדיניות הבנייה החדשה אינה חלק מהסכם עם ארה"ב ואפילו לא חלק מהבנות לא רשמיות עם הבית הלבן, ממשל טראמפ יעקוב מקרוב אחרי היישום. נתניהו הדגיש בפני השרים כי יש לעמוד במדיניות הריסון עליה הוחלט, ליישם אותה כלשונה ולא לנסות ולהוליך שולל את ממשל טראמפ כיוון שהאמריקאים יודעים על כל בית שנבנה בהתנחלויות.

טראמפ העביר מסר לנתניהו: אפשר להגיע עכשיו להסכם עם אבו מאזן

כזכור, בליל שישי האחרון, הציג ראש הממשלה בנימין נתניהו לשרים החברים בקבינט המדיני-ביטחוני שורת הגבלות על הבנייה בהתנחלויות בגדה המערבית. על פי הודעה שנמסרה הבוקר, נתניהו עדכן את שרי הקבינט במדיניות החדשה, לפיה יינקטו "צעדים משמעותיים לצמצם את ההרחבה של השטח הבנוי מעבר לקו הבנייה ביישובים הקיימים", מתוך "התחשבות בעמדותיו" של נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ.

באופן כללי, על פי ההודעה, לא תקודם בנייה מחוץ להתנחלויות הקיימות, והובהר כי "ישראל לא תאפשר הקמה של מאחזים לא מוסדרים חדשים" וכי "ישראל תבנה בתוך השטח הבנוי הקיים, ככל שהדבר ניתן". עוד צוין כי "במקום שהדבר אינו מתאפשר, ישראל תבנה בצמידות לקו הבנייה הקיים. במקום ששני הקריטריונים הללו אינם מתאפשרים, בגלל אילוצים משפטיים, ביטחוניים או טופוגרפיים, ישראל תאפשר בנייה בשטח הקרוב ככל האפשר לקו הבנייה הקיים".

אתמול אישר הקבינט המדיני-ביטחוני הקמת התנחלות חדשה למפוני עמונה במאחז גאולת ציון, בעמק שילה שבבנימין. ההצבעה התקבלה פה אחד בקבינט, ועברה למשאל טלפוני בין שרי הממשלה. גאולת ציון הוא המקום שאליו ביקשו התושבים המפונים לעבור, אף שלא נכלל ברשימת החלופות שהציעה להם המדינה לאחר הפינוי בתחילת פברואר.

הלילה הגיב הבית הלבן להודעת הקבינט בנוגע לבניית ההתנחלות החדשה, ובכיר בוושינגטון אמר כי "הנשיא טראמפ הבהיר הן באופן פומבי והן בשיחות פרטיות את דאגותיו בנוגע להתנחלויות". מנוסח ההודעה משתמעת הסתייגות מן המהלך, אך בדברים שנמסרו מן הבית הלבן לא נמתחה ביקורת ישירה על ההחלטה או על פרסום המכרזים לכ-2,000 יחידות דיור נוספות בהתנחלויות.

בתדרוך מפי הבכיר הודגש כי החלטות אלה התקבלו טרם גיבש הנשיא טראמפ את המדיניות שלו בנושא. "כפי שהממשל הבהיר – בעוד שקיומן של התנחלויות אינו מכשול לשלום, בנייה נוספת ובלתי מרוסנת אינה מקדמת את השלום", נמסר. "הממשלה הישראלית הבהירה כי מעתה ואילך בכוונתה לאמץ מדיניות אשר לוקחת את דאגותיו של הנשיא בחשבון".

לגבי האישור לבניית 1,992 יחידות דיור חדשות מסר הבכיר, בתדרוך שפורסם במקביל בכמה כלי תקשורת, כי "יש לציין שאלו יחידות שהודעה על בנייתן נמסרה לפני שהנשיא הבהיר מה הציפיות שלו". דברים ברוח דומה נמסרו גם לגבי ההבטחה של נתניהו לבנות התנחלות חדשה למפוני עמונה. "מעתה ואילך, וככל שנתקדם בדיונים יותר מפורטים על האפשרות לקדם שלום בין ישראל לפלסטינים, הממשלה הישראלית הבהירה כי בכוונתה לאמץ מדיניות אשר לוקחת את החששות הללו בחשבון".

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון
0 0 הצבעות
דירוג הכתבה
1 תגובה
ישנות
חדשות המדורגות ביותר
Inline Feedbacks
הצגת כל התגובות

טראמפ, אנא ממך, יש כאן באיזור מנהיגים דפוקים שלא יכולים/מעוניינים להניע מהלכים לטובת עמיהם, אנא תביא שלום אפילו בכוח. תודה רבה.

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture