שִׁירַיִם חושש מסגר: גדו"י מתברכים לקראת ר"ה ובברסלב לא מאבדים תקווה

יעקב מלמד מביא תיעודים וסיפורים בלעדיים שיספקו הצצה אל מאוחרי הקלעים לנעשה בחצרות הקודש, היכלי הישיבות ובמעונם של גדולי הדור • השבוע: האדמו"ר מביאלא הגיע למערת המכפלה, הראשון לציון ב'שבעה' של הנרצח, ו'מועצת הקהילות' עם האדמו"ר מפרימשלאן

כתבות נוספות בנושא:

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם

כתיבת המדור הנחשק תופסת את 'שיריים' בשיא ההכנות לקראת ימי הרחמים והסליחות. במשך כל השבוע החולף התרוצץ 'שיריים' בכל ה'קבלות קהל' של גדולי האדמורי"ם המקבלים בימים אלו את צאן מרעיתם להתברך בברכת השנים. הוא אף קנה מארזי דפים לבנים וחלקים בכדי להגיש 'קוויטלא'ך' לכמה שיותר אדמורי"ם. או כמו שהוא נוהג לומר העיקר שתהיה שנה טובה ומתוקה.

כש'שיריים' מדבר על ראש השנה הוא נזכר בנהירה ההמונית שהייתה מתרחשת מידי שנה כאשר המונים היו ממריאים לאוקראינה בכדי לשהות בציונו של הרה"ק רבי נחמן מברסלב זיע"א בעיר אומן בימים הנעלים הללו. בשנה שעברה הוא אך כמעט הבטיח לאחד מידידיו שהשנה הוא יצטרף למסע, אך נכון לרגע זה עניין הנסיעות לאומן נראה רחוק מהתממשות, וההמונים ייאלצו לוותר על הזכות הגדולה ולהישאר בבתים בחיק המשפחה.

במוצאי שבת התקבצו עשרות ויש שיאמרו מאות מחסידי ברסלב למפגן מחאה כנגד ראש הממשלה בנימין נתניהו אשר לטענתם וכפי שדווח הוא זה שעמד מאחורי הבקשה מנשיא אוקראינה לבל יאשר את כניסת החסידים למקום, בשלבי סיום של ההפגנה התבשרו החסידים כי ראש הממשלה מינה צוות מיוחד שידון במתווה הנסיעות לאומן. הם נשמו לרגע לרווחה, אך כששמעו שהשר זאב אלקין יעמוד בראש הצוות הם ממש כמעט רקדו, שכן קשר ידידות יש לו עם בכירי רבני ברסלב. בחסידות אך מיהרו לשגר את התמונה הבאה להראות את הקשר העז שיש לשר עם גדול משפיעי ברסלב הגאון רבי שלום ארוש שליט"א. בסיומו של שבוע 'שיריים' יכול לומר כי התקוות הולכות להתנפץ על סלעי המציאות. כי שום כלום לא ייצא מהוועדה הזו. אך על חסידי ברסלב מוטלת העניין של 'אין ייאוש בעולם כלל' דבר שאולי בע"ה יוכיח את עצמו גם הפעם.

ובשעת כתיבת המדור התקבצו גדולי רבני ברסלב במעונו של הגאון הצדיק רבי יעקב מאיר שכטר שליט"א בירושלים לעצרת תפילה להצלחת הקיבוץ באומן שיתקיים כמידי שנה על הצד היותר טוב. במקום אף שמרו על הכללים בצורה יוצאת דופן כשכלל הרבנים עטו מסיכות והגרי"מ שכטר ישב מאחורי מחיצת מיוחדת.

מכשירו של 'שיריים' לא מפסיק לצלצל בשבוע האחרון ורבים רוצים לדעת מה בסוף יהיה בראש השנה, האם יהיה מתווה מיוחד לתפילות? האם יתפללו במרפסות, ב'קפסולות' או מה?, לכולם ענה 'שיריים' שהוא לא לוקח סיכונים, השופר כבר מוכן, על נוסח התפילה והמנגינות הוא מתאמן כבר חודש, וכל זה למקרה הכי גרוע שהוא ייאלץ לערוך מניין בחצר ביתו. אבל באמת התקווה היא שבסוף ימצאו מתווה מסודר ואם לא ממשלת החלם הזו אז לפחות הנציגים החרדיים ירימו את הכפפה, בצפייה שגם תקווה זו לא תתנפץ על סלעי המציאות.

ומה שבאמת מכניס את 'שיריים' ל'זמן אלול' זה התזכורת שמידי פעם הוא מקבל מהימים היפים בישיבה שם המשגיח היה זועק על בסיס יומי: "א-ל-ו-ל". מה שהשבוע גרם לו להיכנס לאווירה מחדש היו התמונות הבאות בהם נראה המשגיח הגאון הצדיק רבי דן סגל שליט"א כשהוא מוסר שיחת חיזוק למאות הבחורים בישיבת 'עטרת שלמה' בראשון לציון. כלל הבחורים שיצאו כבר מה'קפסולות' התאחדו בבית המדרש והתחזקו לקראת ימי הרחמים והסליחות. גם 'שיריים' התחזק.

במסגרת סיקורו על סדרי ה'קבלת קהל' בחצרות החסידים ראה השבוע כיצד הדיין הנודע הגאון רבי נפתלי נוסבוים שליט"א מגיע לקבל את ברכתו של כ"ק האדמו"ר מביאלא ב"ב שליט"א אשר קיבל את חסידיו לברכה ועצה לקראת ימי הרחמים והסליחות בחדרו שבבית המדרש של החסידות בירושלים. השניים ברכו אחד את השני בברכת השנים.

השבוע אף נרשמה היסטוריה של ממש כאשר לראשונה מאז פרוץ נגיף הקורונה שימש מרן שר התורה הגר"ח קנייבסקי שליט"א כסנדק בברית מילה שהתקיימה במעונו לאחר תפילת שחרית כוותיקין. התיעוד גרם להתרגשות של ממש בעולם היהודי כולו שציפה כבר זמן רב ליום שבו שר התורה יחזור לשמש כסנדק בהמוני הבריתות.

האדמו"ר מטשאקווא שליט"א אשר חלה לפני מספר שבועות בנגיף הקורונה החלים השבוע בחסדי שמים מהנגיף המסוכן. לראשונה הוא אף יצא ממעונו להשתתף בשמחת הנישואין לנינו שהתקיימה בבני ברק. 'שיריים' שנדחק במקום ראה כיצד האדמו"ר הישיש מסדר חופה וקידושין, הוא ניסה לצלם במכשירו המוגן אך הבטריה בדיוק נגמרה מי שנחלץ לעזרתו היה הצלם הגדול מכולם שוקי לרר.

האדמו"ר מזוטשקא שליט"א אשר נודע כאיש חינוך עם שיטה מיוחדת הגיע השבוע לביקור חיזוק בישיבת 'קה אכסוף', האדמו"ר נשא דברים נרגשים לבחורים שהתחזקו לקראת יום הדין. בסיום המעמד חילק האדמו"ר 'שיריים' לבחורים ובירך באופן אישי כל בחור ובחור בברכת 'שנה טובה ומתוקה'.

וכ"ק האדמו"ר ממעזיבוז' שליט"א המריא השבוע לתפוח הגדול לרגל שמחת החתונה לאחד מחסידיו. האדמו"ר שלא מבזבז רגע שקד על תלמידו במהלך הטיסה הארוכה לקראת ימים ארוכים של 'קבלת קהל' בארצות הברית. עם הגיעו למקום למרות העייפות ובזמן ההמתנה ל'דרייב'ר" הוא שקע בספריו. 'שיריים' שעדיין לא הגיע לתפוח הגדול השיג תיעוד. מי שהמריא עם הרבי היה המשב"ק הנאמן והמסור הרב קובי זינגר.

האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים שליט"א אשר עורך שמחה גדולה בשבוע הקרוב, שמחת ה'בר מצווה' לבנו הגיע השבוע לכל האדמורי"ם בכדי להזמינם לשמחת בית רוז'ין. פסגה של ממש נרשמה כאשר לראשונה כאדמו"ר הוא הגיע למעונו של כ"ק האדמו"ר מבאיאן שליט"א אשר כבדו בצורה יוצאת דופן. בתום הפגישה ליווה האדמו"ר מבאיאן את הרבי עד לרכבו תוך שהם משוחחים בדברי תורה ואגדה.

והאדמו"ר הצעיר מסאדיגורה אשר כבש את עולם החסידות חזר השבוע למקום מושבו באנטוורפן שם הוא התהלך ממש כאחד האדם ללא גבאים ומקורבים. 'שיריים' שלו שליחים בכל מקום ראה כיצד הרבי הצעיר נעצר ברחוב לשוחח עם תושבי המקום.

כ"ק האדמו"ר מביאלא שליט"א אשר שוהה בימים אלו ביישוב 'מעלה עמוס' הגיע לפקוד את מערת המכפלה שם שפח שיח בציונם של האבות. האדמו"ר הגיע למקום לקראת שמחת החסידות שתתקיים בע"ה בשבוע הקרוב.

האדמו"ר ממיאלען הגיע השבוע לביקור במעונו של כ"ק האדמו"ר מסאסוב שליט"א. במהלך הפגישה נרשמה 'ריתחא דאורייתא' של ממש כאשר האדמורי"ם התפלפלו בסוגיות ההלכה של ראש השנה והמסתעף. התיעוד לפניכם.

שבוע בלבד לאחר הפיגוע הרצחני בצומת סגולה בפתח תקווה הגיע הראשון לציון הגאון רבי יצחק יוסף שליט"א לשאת דברי חיזוק בעצרת סיום ה'שבעה' במעונו של הקדוש הרב שי אוחיון הי"ד. הראשון לציון נשא דברים נרגשים והציבור כולו געה בבכייה. מי יתן ולא ישמע עוד שוד ושבר בגבולנו.

האדמו"ר ממבקשי השם חגג השבוע את שמחת החלאק'ה לבנו בכורו שיחי'. הרבי שהתרגש מהשמחה הגדולה נטל את משמשו החתן הנעלה ר' דודי וייס והגיע לציון הרשב"י במירון שם ערך 'לחיים טיש' וחילק 'ערק' לכל העוברים ושבים. בשיא המעמד עלה הרבי לגג של הציון וערך הדלקת 'בוטיק' לכבודו של רשב"י, הרבי רק עם בנו בכורו בהתרגשות של ממש כשהוא אחוז שרעפי אש קודש.

באירוע "מועצת הקהילות" של 'אגודת ישראל' לקראת חודש ירח האיתנים שנערך באולם שע"י מוסדות פרימשלאן, בראשות האדמו"ר מפרימשלאן שליט"א, ובהשתתפות חברי מועצת הקהילות מב"ב, וראשי אגו"י. נקראו פרקי תהילים ע"י הרה"צ יוסף לייפר שליט"א בנו של כ"ק האדמו"ר מפיטסבורג שליט"א אשר מאושפז בימים אלו בבית החולים 'לניאדו' שבנתניה. שוקי לרר תיעד.

רגע לפני סיום 'שיריים' מאחל לכולם רק בריאות ושמחה, ולמרות הסגר המחוצף שעתיד לנחות על ה'ערים האדומות' הוא ממליץ להשאר עם מצב רוח טוב ולהתחזק באמונה ובבטחון במי שאמר והיה עולם. אפרילכ'ען שבת יהודים.

הכתבות המעניינות ביותר

המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture